Franse accijnsverhoging treft Heineken niet hard
De stevige accijnsverhoging in Frankrijk heeft geringe invloed op het bedrijfsresultaat van het Nederlandse bierconcern Heineken. Dat komt naar de mening van ABN Amro minder dan 4% lager uit door de beslissing van de Franse regering om de accijns op bier met 160% te verhogen.
De analisten van ABN AMRO ramen het bedrijfsresultaat van de brouwer in Frankrijk op EUR 100 – 120 miljoen, minder dan 4% van het totaal. Een afname van 10% in volume zou de winst per aandeel met minder dan 1% negatief beïnvloeden.
De exacte gevolgen voor Heineken zijn lastig te voorspelen omdat die afhangen van hoe sterk en hoe snel de bierprijzen in Frankrijk worden verhoogd.
Omdat de accijnsverhoging alleen geldt voor bier denken de analisten van de bank wel dat de drank marktaandeel gaat verliezen ten opzichte van andere alcoholische versnaperingen.
Marktleider Carlsberg wordt het meest getroffen door de maatregel, terwijl de gevolgen voor Anheuser-Busch InBev beperkt zullen zijn.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier