Van Dubai tot Melbourne: parasols uit Roeselare veroveren de wereld

KBC Commercial Banking
KBC Commercial Banking
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

25 oktober 2024, 06:00 Bijgewerkt op: 30 oktober 2024, 11:35

Designliefhebbers, hotelketens, resorts en country clubs vanuit de VS, over Australië tot in het Midden-Oosten: allemaal hebben ze een boontje voor de parasols van het Roeselaarse maakbedrijf Umbrosa. Ondernemer Christophe Haemers specialiseerde zich in hoogkwalitatieve schaduwoplossingen en verovert stap voor stap de wereld. De komende jaren wil hij fors groeien in de VS en het Midden-Oosten, wat de omzet moet verdubbelen.

Wat maakt dat Umbrosa zo’n sterke reputatie geniet in de markt van parasols en schaduwoplossingen?

Christophe Haemers: “Alles is begonnen met de keuze om ons te specialiseren in die niche. Tot 2005 was Umbrosa een klassiek aluminiumverwerkend atelier. We waren een toeleverancier van de tentenindustrie. Toen ik in het bedrijf stapte, zag ik vrij snel potentieel in één van de parasolsystemen uit het gamma. Door ons toe te leggen op productontwikkeling en productie van exclusieve designparasols hebben we ons kunnen onderscheiden en mettertijd een positie bij de wereldtop kunnen verwerven.”

Umbrosa is een volbloed Belgisch maakbedrijf. U houdt alle activiteiten in huis?

Christophe Haemers: “We hebben er inderdaad voor gekozen om volledig geïntegreerd te werken. Zo houden we controle op onze kwaliteit en kunnen we ook hoge standaarden garanderen. Alles begint met een team van vier productontwikkelaars die nieuwe collecties uittekenen. Daarvoor werken we soms ook samen met gerenommeerde designers zoals Dirk Wynants of Karim Rashid. Daarna gaat ons confectieteam aan de slag om de parasoldoeken te maken. Het frame wordt in ons atelier geassembleerd uit gietstukken in kunststof, roestvrij staal of aluminium. Ook de voorbereiding van de verzending gebeurt in eigen huis.”

Umbrosa was ook te zien in het programma Z-Moving Forward op KanaalZ. Bekijk hier beide reportages: 
(lees verder onder de video’s) 
 

Uw producten zijn investeringsgoederen. Wie zijn de klanten die uw parasols kopen?

Christophe Haemers: “Onze parasols en schaduwoplossingen zijn duurzaam, in die zin dat ze door de hoge kwaliteit lang meegaan. Dat is dus een troef, maar er hangt ook een prijs aan vast. We verkopen enerzijds aan particulieren die in design willen investeren en anderzijds aan de hospitalitysector, zoals hotels, resorts en country clubs. Ons voordeel is wel dat we door het strakke design en de gegarandeerde kwaliteit wereldwijd dezelfde collecties kunnen verkopen.”

U exporteert al lang. Eerst in Europa, maar geleidelijk aan ook elders. Welke zijn vandaag uw belangrijkste markten?

Christophe Haemers: “Vandaag halen we 60% van onze omzet in Europa, 25% in de VS en 15% elders in de wereld. Voor verdere groei kijken we buiten Europa. Vooral in de VS is er nog een groot potentieel omdat je daar een grote groep vermogende particulieren hebt. De VS telt liefst 20 miljoen miljonairs! En de hospitalitysector is er ook sterk uitgebouwd. Sinds 2022 zijn we daarom met een dochterbedrijf gestart, dat een eigen team omvat en een lokaal distributiecentrum in Houston. Op die manier kunnen we het best inspelen op de Amerikaanse markt, en snel schakelen.”

“KBC was de beste optie om onze plannen in de VS te realiseren.”

Christophe Haemers, CEO Umbrosa

U probeerde eerder al lokaal aanwezig te zijn in de VS, maar dat liep niet zoals het hoorde…

Christophe Haemers: “Enkele jaren geleden probeerden we om via een joint venture de VS te veroveren. Dat is faliekant afgelopen. We bleken na een tijd niet op dezelfde golflengte te zitten met onze toenmalige zakenpartner. Een joint venture was achteraf gezien niet de juiste keuze. Daarom doen we het nu met een eigen dochterbedrijf. Ik heb geleerd dat internationalisering altijd een proces van trial and error is. Nu proberen wij heel gericht op specifieke markten te werken waar we potentieel zien, zoals de VS, Australië en het Midden-Oosten. Door onze export verder te professionaliseren, willen we onze omzet de komende vier jaar verdubbelen.”

Bij de opstart van uw dochterbedrijf werkte u samen met het lokale KBC-kantoor in New York. Hoe hebben zij u dan concreet geholpen?

Christophe Haemers: “Toen we ons eigen filiaal in de VS wilden opzetten, bleek KBC Commercial Banking de beste optie. Met de steun van hun lokale team in New York konden we snel het dochterbedrijf oprichten, onze lokale voorraad financieren en het betalingsverkeer met Amerikaanse klanten organiseren. De mix van Vlaamse mensen die onze manier van zakendoen kennen, met Amerikanen die de lokale business en het netwerk kennen, was voor ons een grote troef.”

“We volgen onze Belgische bedrijven naar het buitenland.”

Jo Vander Stuyft, General Manager KBC Bank USA

Jo Vander Stuyft (General Manager KBC Bank USA): “In België zijn we de referentie voor bedrijfsbankieren. Onze Belgische klanten zijn actief in het buitenland, dus wij volgen hen naar het buitenland om hen daar maximaal te ondersteunen. Voor Umbrosa regelden we de opstart van hun activiteiten, het betaalverkeer en de voorraadfinanciering.  Voor andere klanten doen we bijvoorbeeld soms ook de financiering voor een warehouse of productielijnen op basis van een lokale waarborg in de VS. Als onze klanten internationaal groeien, kunnen ze rekenen op hun Belgische KBC Commercial Banking-relatiebeheerder en onze lokale KBC-kantoren in het buitenland om al hun bankzaken geregeld te krijgen.”

Moving Forward brengt inspirerende verhalen van Vlaamse ondernemers die ambitieus zijn, die duurzaam willen groeien en de wereld veroveren. Zij kunnen rekenen op strategisch advies, ondersteuning inzake duurzaamheid en financieringsoplossingen op maat van KBC Commercial Banking. Hun verhalen lees je in Trends, zie je in Z-Moving Forward op Kanaal Z en vind je ook terug op de website www.kbc.be/movingforward