Consumeren Consumeren De elektrische auto als thuisbatterij gebruiken: een goed idee? Almaar meer elektrische wagens kunnen stroom terugleveren aan een woning of het net. Zij hebben wel een zogenoemde bidirectionele laadpaal nodig. Twee experts vertellen hoe dat werkt, en waarom een elektrische auto al dan niet de perfecte thuisbatterij is. "Nog tot 31 augustus is er een belastingvermindering, maar bijna niemand weet dat."
Opinie | Daniëlle Vanwesenbeeck Opinie | Daniëlle Vanwesenbeeck 'Absurditeiten maken dat een werkgever toch maar niet voor zo’n fietsverhaal kiest' Elke organisatie dient na te denken over hoe een loonpakket aantrekkelijk te maken, niet alleen om nieuwe werknemers aan te trekken, maar ook om hen te sturen naar misschien wat bewuster en gezonder leven.Ik heb enkele werknemers die stevig gehinderd worden door wegenwerken, en dat weegt op hen. Elke dag anderhalf uur onderweg, wie wordt …
Macro-economie & beleid Macro-economie & beleid De balans: Vlaamse obsessie met subsidies wreekt zich De ruzie in de Vlaamse regering over de premies voor elektrische auto’s gaat over meer dan electorale profilering van een aantal partijen. Het dossier toont vooral aan hoe weinig doordacht het subsidiebeleid van de Vlaamse regering is.
Macro-economie & beleid Macro-economie & beleid Marc Descheemaecker fileert het openbaar vervoer: ‘De Lijn privatiseren komt neer op een verkoop aan het buitenland’ In zijn nieuwe boek pleit Marc Descheemaecker voor de splitsing van de NMBS, een samengaan met De Lijn in Vlaanderen en de regionalisering van de luchthaven van Zaventem. "Ofwel grijpen we in, ofwel blijven we nog eens dertig jaar vloeken en zagen over het openbaar vervoer."
Nieuws Nieuws Tientallen gemeenten verliezen tot de helft van hun bushaltes Tientallen Vlaamse gemeenten moeten het vanaf dit weekend met een derde tot ruim de helft minder bushaltes doen, bij de opstart van de hervormde dienstverlening van de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn. Dat schrijft De Tijd woensdag.
Geld Geld Update Deze veranderingen voelt u in 2024 in uw portemonnee: dagelijks leven Meer betalen voor internet en tv, het openbaar vervoer en postzegels. Een subsidie voor een elektrische wagen. Een nieuw jaar gaat traditioneel gepaard met veranderingen die u in uw portemonnee kunt voelen. We sommen de belangrijkste voor u op.
Macro-economie & beleid Macro-economie & beleid CD&V wil auto's minder vaak naar de keuring sturen Wagens van minder dan tien jaar oud zouden niet elk jaar naar de keuring moeten. Dat vindt CD&V.
Nieuws Nieuws Waarom de renovatie van het viaduct van Vilvoorde ruim vier keer duurder is dan aangekondigd 435 miljoen euro exclusief btw, dat is de prijs voor de renovatie van het viaduct van Vilvoorde, die acht jaar in beslag neemt. Het bedrag werd tot tweemaal toe verhoogd en ligt nu ruim vier keer hoger dan de Vlaamse regering eerst heeft aangekondigd.
Nieuws Nieuws Werken starten aan het viaduct van Vilvoorde: alles wat u moet weten over de verwachte hinder Op woensdag 16 augustus starten de grote renovatiewerken aan het Viaduct van Vilvoorde. Het project zal acht jaar in beslag nemen en er wordt in die periode heel wat hinder verwacht. Waar moet u rekening mee houden? Wat wordt aan de brug verbeterd? Wij beantwoorden voor u de belangrijkste vragen.
Macro-economie & beleid Macro-economie & beleid ‘Zonder nieuw akkoord is het bij de volgende grote overstroming chaos’ Twee jaar na de grote overstromingsramp in Wallonië is er nog altijd geen nieuw wettelijk kader dat de burgers adequaat beschermt tegen de schade veroorzaakt door grote natuurrampen. “Als vandaag hetzelfde gebeurt, is het chaos”, zegt Hein Lannoy, de CEO van Assuralia, de federatie van de verzekeringssector.
Macro-economie & beleid Macro-economie & beleid Duitsland heeft minder laadpalen nodig dan verwacht: hoe vlot de uitrol van het laadnetwerk in ons land? De grootste economie van Europa laat geruisloos haar doel vallen om tegen 2030 over een miljoen oplaadpunten voor elektrische auto's te beschikken in het straatbeeld. Dat berichtte de financiële nieuwssite Bloomberg vorige week. Onze oosterburen blijken de batterij van hun wagen liever thuis dan aan een openbare of semi-openbare laadpaal (op terreinen als de parkings van winkels, supermarkten en fitnesscentra) te vullen. Is het mogelijk dat we daardoor, in een natie van huisje-boompje-tuintje-adepten, ook in België voorlopen op schema?