Trends Gazellen: Okay Buurtwinkels, Amplexor en Coralius snelste groeiers van Vlaams-Brabant
Colruyt-dochter Okay Buurtwinkels is door Trends bekroond tot snelste groeier van Vlaams-Brabant, in de categorie grote bedrijven. Bij de middelgrote en kleine bedrijven ging de prijs respectievelijk naar IT-dienstenbedrijf Amplexor en softwaretester Coralius. Medisch softwarebedrijf icoMetrix werd Starter van het Jaar.
Elk jaar publiceert Trends de rangschikking van de snelst groeiende bedrijven, de Trends Gazellen. In de provincie Vlaams-Brabant is Okay Buurtwinkels de winnaar bij de grote bedrijven. OKay is aan het einde van de jaren negentig organisch ontstaan in de Colruyt Group. “De files werden almaar langer,” zegt algemeen directeur Chris Van Wettere. “Dat heeft ons ertoe aangezet de winkels naar de mensen te brengen, in plaats van omgekeerd. Bovendien gingen de babyboomers massaal met pensioen, terwijl hun kinderen het nest verlieten. Daardoor waren zij niet meer de typische Colruyt-klanten, die om de twee weken grote ladingen melk en luiers aanvoerden.”
De buurtwinkelformule OKay moest het antwoord vormen op die veranderende noden van de consument. De winkels met een verkoopoppervlakte van 400 tot 650 vierkante meter liggen aan invalswegen. “We hebben er in de eerste vier jaar twaalf geopend, om te testen of het concept rendabel kon zijn.”
Het antwoord op die vraag bleek positief, en vanaf 2002 volgde een spectaculaire expansie. “De teller staat nu op 108 winkels, goed voor 1588 medewerkers. We blijven nog even in hetzelfde tempo uitbreiden, want we gaan uit van een potentieel van 180 winkels.” 75 procent van de OKay’s bevinden zich in Vlaanderen, maar in Wallonië is de inhaalbeweging ingezet.
Roemenië
In de categorie middelgrote bedrijven ging de prijs naar Amplexor, een IT-dienstenbedrijf gespecialiseerd in enterprise content management. “We implementeren software voor complexe, meertalige websites en onlinemarketingplatformen, voor intranettoepassingen en voor het beheer van documentenstromen”, legt salesmanager Lode Vandermeulen uit. “Wij staan in voor het hele traject: van functionele consultancy over implementatie tot onderhoud.”
Amplexor doet dat met een 100-tal medewerkers, verspreid over het hoofdkantoor in Heverlee, een bijkantoor in Gent en een vestiging in het Roemeense Cluj, een universiteitsstad waar ieder jaar zo’n duizend goedopgeleide informatici afstuderen. “Die zijn een stuk minder duur dan hun Belgische collega’s en dus goed voor onze winstmarges. Maar los daarvan hebben we ook weinig keuze: hier vinden we niet voldoende informatici om al onze projecten rond te krijgen.”
Begin 2014 nam de Luxemburgse contentmanagementprovider Euroscript International een meerderheidsparticipatie in Amplexor. De overige aandelen bleven in handen van het management. “We hebben die stap gedaan om voluit internationaal te kunnen gaan”, zegt Vandermeulen. “Tot nu toe bleven onze buitenlandse activiteiten beperkt tot enkele projecten in de buurlanden. We zijn ervan overtuigd dat ons potentieel groter is dan dat.”
Imagoschade
Bij de kleine bedrijven ging de bekroning naar Coralius uit Haasrode, gespecialiseerd in softwaretesting. “Wij testen alle mogelijke software, ook mobiele apps”, vertelt Nadine Pelicaen. Zij richtte het bedrijf op in 2009 samen met vennoot Ludo Vanmunster, met wie ze de leiding over het bedrijf deelt. “We organiseren ook trainingen in softwaretesting, zowel voor de klanten als voor onze meer dan zeventig consultants.”
Dat Coralius zo snel is gegroeid, heeft volgens Pelicaen veel te maken met de niche waarin het bedrijf actief is. “Softwaretesting groeit sneller dan de ICT-markt in zijn geheel. Dat is begrijpelijk. Wanneer een applicatie uitvalt, is het risico op imagoschade voor de organisatie groot. En dus wordt nu meer budget vrijgemaakt voor het testen. Er valt ook meer te testen, door allerlei evoluties in ICT: migratie naar de cloud, mobiele apps, agile development, enzovoort.”
“Wij doen enkel testing, en klanten zien dat als een meerwaarde. Voor de meeste spelers is het een activiteit die ze erbij nemen, naast de ontwikkeling van software. Maar het is geloofwaardiger niet rechter én partij te zijn.” De voornaamste rem op de groei is volgens Pelicaen dat het bedrijf niet tijdig voldoende consultants vindt. “We proberen elk jaar tien tot twaalf nieuwe mensen aan te werven.”
Boston
Bij de Starters werd icoMetrix de winnaar, in 2011 opgericht door Wim Van Hecke en Dirk Loeckx, als spin-off van de KU Leuven, Universiteit Antwerpen en het Universitair Ziekenhuis Antwerpen. Met twintig medewerkers ontwikkelt het bedrijf uit Heverlee medische software om de beelden van hersenscans te interpreteren. “Hersenscans worden door radiologen vooral visueel en kwalitatief ontleed”, legt CEO Dirk Loeckx uit. “Wij bekijken die medische beelden kwantitatief en halen er cijfers uit: hoe groot is het hersenvolume precies, hoeveel letsels zijn er in de hersenen en hoe groot zijn ze?”
Om die metingen te doen, ontwikkelt icoMetrix gespecialiseerde software en biedt ze aan als een service. “Ziekenhuizen sturen ons de beelden digitaal en beveiligd door, wij voeren de metingen uit en zenden de resultaten naar de dokters. Zo hebben die meer tijd voor hun patiënten.”
IcoMetrix ontwikkelde ook een specifieke softwaretoepassing voor MS. “Het aantal geneesmiddelen voor MS is de jongste tien jaar sterk toegenomen. Patiënten krijgen opvolgscans om te kijken hoe de ziekte evolueert”, vertelt Loeckx. “Onze software helpt neurologen en radiologen te bepalen welke medicijnen de ziekte het beste afremmen bij iedere patiënt. De verkoop van de MS-toepassing zal nog dit jaar beginnen. Het dossier is ingediend, zowel in de VS als in Europa, we wachten enkel nog op de goedkeuring.”
Vorig jaar realiseerde het bedrijf 30 procent van zijn omzet in het buitenland, dit jaar zal dat nog een stuk meer zijn, onder meer omdat het in Boston een kantoor opent voor de Amerikaanse markt.
Karin Eeckhout en Jozef Vangelder
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier