Trends Gazellen: Armonea is snelste groeier van Brussel
De seniorenzorgorganisatie Armonea is in de Trends Gazellen-rangschikking de snelste groeier van Brussel geworden in de categorie grote bedrijven. Bij de middelgrote bedrijven en de kleine bedrijven ging de prijs respectievelijk naar de consultant voor vastgoedbeheer Aremis en het consultingbedrijf Avertim.
Trends publiceert jaarlijks per provincie een rangschikking van de snelst groeiende bedrijven, de Trends Gazellen. In Brussel is Armonea de winnaar bij de grote bedrijven. De woon-zorgcentrabouwer is marktleider en telt 63 vestigingen (waarvan ook een tiental serviceflats en serviceresidenties) met samen 6500 bedden, heeft meer dan 4200 mensen in dienst en de omzet schoot voorbij de kaap van 250 miljoen euro.
Dit jaar plant Armonea de opening van vijf nieuwe woon-zorgcentra en zoekt het duizend nieuwe medewerkers. Intussen rijst de vraag of Armonea het tempo van de aanrollende vergrijzingsgolf kan volgen. “De vergunningen of erkenningen die we in portefeuille hebben, kunnen we aan”, bevestigt CEO Chris Cools. “De vraag is vooral hoeveel nieuwe vergunningen en erkenningen de overheid zal uitreiken. Wat is de weg die de Vlaamse regering inslaat na de regionalisering van de ouderenzorg? Op het bureau van minister van Welzijn Jo Vandeurzen liggen belangrijke vragen en we kijken uit naar de toekomstvisie.”
Duurzaamheid en kostenefficiëntie
In de categorie middelgrote bedrijven ging de prijs naar de consultant voor vastgoedbeheer Aremis. Sinds de buy-out in 2010 kiest Aremis resoluut voor duurzaamheid en kostenefficiëntie als het bedrijven helpt om werkruimtes optimaal te beheren. “Vergeet niet dat voor veel ondernemingen huisvesting, na de lonen, de grootste kostenpost is”, zegt gedelegeerd bestuurder Xavier Orts. “We mikken intussen ook op middelgrote bedrijven die nog geen eigen facilitymanager hebben, maar wel al specifieke behoeften hebben ontwikkeld.”
Aremis Belgium groeide van 6,5 miljoen euro omzet in 2010 naar 8,5 miljoen euro in 2014. Volgens Xavier Orts is de Aremis Group (met ook Frankrijk, Luxemburg en Zwitserland) inmiddels goed voor 12 miljoen euro. De groei komt van internationale instellingen en van de Franse markt. “Daar tekenden we in 2014 met tien mensen 35 procent groei op.”
Business, technologie en management
Bij de kleine bedrijven ging de bekroning naar het consultingbedrijf Avertim. In 2007 startte CEO Hervé Lefébure met Avertim een consultingbedrijf dat zich met strategische en operationele diensten positioneert op de driehoek tussen business, technologie en management. Het jonge bedrijf kiest vooral voor seniorprofielen en werkt met meer dan honderd consulenten.
“We stelden vast dat grote bedrijven in complexe sectoren een groeiende behoefte hadden aan het afstemmen van strategie en operaties”, zegt Hervé Lefébure. “Een goede consultant moet zijn klanten strategisch uitdagen en dat vervolgens omzetten in programma’s en projecten.”
Sinds 2009 heeft Avertim een filiaal in Frankrijk, maar ook vanuit de Belgische structuur wil het blijven groeien. In Nederland en Luxemburg startte het al activiteiten, maar ook voor de grote Duitse markt heeft Lefébure plannen. Volgens de CEO was Avertim in 2014 goed voor 12 miljoen euro omzet, voor 2015 ambieert het 15 miljoen euro.
Biologisch en fairtrade
Bij de starters werd CÎME de winnaar. Het biocosmeticamerk schoot eind 2012 uit de startblokken toen Isabel Coppens en Anke De Boeck hun carrières als advocate inruilden voor het ondernemerschap. Samen met Ankes vader Walter en met de Fransman Thierry Bizouard ontwikkelden ze een aanbod van biologische en fairtrade-huidverzorgingsproducten op basis van bergplanten. Lokale boeren in Nepal en in het noorden van Indië staan in voor het duurzaam telen en oogsten van de planten.
In de eerste jaren lag de focus van CÎME op de uitbouw van de Belgisch distributie. De producten liggen in om en bij honderd verkooppunten, zoals biowinkels en apotheken. In het verlengde boekjaar tot juni 2014 realiseerde het bedrijf een omzet van 168.550 euro. Voor groei in België mikt CÎME in de eerste plaats op meer omzet per winkelpunt. “Op de grootte van ons Belgische netwerk zit dit jaar maximaal tien procent rek”, zegt Isabel Coppens, “maar we investeren ook in export.” Hongkong werd vorig jaar de eerste exportmarkt, begin dit jaar volgde Frankrijk. Ook voor de Australische markt sloten Coppens en De Boeck een overeenkomst, voor Japan lopen onderhandelingen.
Wouter Temmerman, Jozef Vangelder
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier