Meer transitverkeer op Belgische wegen
Het aantal tonkilometers (het vervoer van 1 ton over 1 kilometer) van het goederenvervoer in ons land ligt bij ongewijzigd beleid tegen 2018 liefst een kwart hoger dan in 2000.
Voor het transport over onze wegen ligt het zelfs 35 procent hoger. Dat blijkt uit de vooruitzichten van het Departement Transport en Ruimtelijke Economie (TPR) van de Universiteit Antwerpen. Na de stagnatie van 2013 zal het goederenvervoer in 2014 opnieuw lichtjes stijgen, klinkt het.
Dat het wegtransport sneller stijgt dan het totale vrachtvervoer, heeft volgens UA-professor transporteconomie Hilde Meersman veel te maken met de just-in-timestrategie van veel productiebedrijven. De impact van e-commerce wordt nog onderzocht.
Het vervoer door Belgische transportbedrijven daalt intussen gestaag. “Dat wijst erop dat er meer transitverkeer is, dat vooral door niet-Belgische vrachtwagens wordt uitgevoerd”, stelt Meersman.
Opvallend is dat de tonnage zelf ongeveer gelijk blijft. “Je kan daaruit niet concluderen dat de vrachtwagens voller of leger rondrijden, wel dat er meer kilometers worden afgelegd. Dat is belangrijk als graadmeter voor de slijtage van de infrastructuur, en voor de uitstoot”, verklaart Meersman.
Het berekeningsmodel houdt geen rekening met de kilometerheffing voor vrachtwagens, die in 2016 zou worden ingevoerd, of met de neiging om transport van de weg naar het water of het spoor te brengen door toenemende files. (L.H.)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier