Brussels Airlines verwacht opnieuw 80 miljoen euro bedrijfsverlies
Brussels Airlines vliegt sinds 2009 de verliescijfers bij elkaar. Winst komt er op zijn vroegst in 2014. Dit jaar wordt opnieuw een bedrijfsverlies van 80 miljoen euro verwacht.
Trends gaat deze week in een dossier dieper in op de toestand bij Brussels Airlines. Die is niet meteen rooskleurig.
SN Airholding, de houdstermaatschappij boven Brussels Airlines, vloog tot eind 2011 naar een overgedragen verlies van 131 miljoen euro. Het laatste jaar met echte nettowinst was 2007. In 2010 werd weliswaar een nettowinst geboekt, maar die kwam vooral uit uitzonderlijke opbrengsten. Het bedrijfsresultaat kleurt rood sinds 2009.
SN Airholding ziet bovendien zijn cash verdwijnen. Eind 2008 stond de teller van de liquide middelen en geldbeleggingen op 326 miljoen euro. Daarvan restte einde juni 2012 nog “tussen 150 en 180 miljoen euro”, meldt de CEO Bernard Gustin in een gesprek met Trends. Een preciezer cijfer is er niet, want de resultaten voor het eerste halfjaar zijn nog niet afgesloten. Sinds eind 2008 is de cash met de helft afgenomen. “De geconsolideerde cashpositie… is voldoende om de uitgaven te dekken voor minstens de volgende twaalf maanden”, meldde het verslag van de raad van bestuur bij de balans van SN Airholding 2011.
Brussels Airlines opende in juni een nieuwe intercontinentale verbinding naar New York. “Tot en met augustus liggen de cijfers boven de verwachtingen. Voor september komt de bezettingsgraad boven 90 procent uit. Voor oktober zitten we al boven 60 procent,” meldt Bernard Gustin.
Koken kost geld
Maar die investeringen in de toekomst kosten veel geld. Twintig oudere toestellen voor Europese vluchten worden tot het jaareinde uit de markt gehaald. Ze worden hoofdzakelijk vervangen door Airbus, in het kader van een vlootharmonisering. Daarmee krimpt de vloot met bijna een vijfde tot 43 toestellen einde dit jaar. Die vervanging en de pilotenomscholing kosten 15 miljoen euro. De uitbreiding naar de Amerikaanse Oostkust en de vernieuwing van de vliegcabines voor de lange afstand vormen nog eens een investering van 30 miljoen euro.
Daarnaast wordt bespaard in de onderneming. In het eerste kwartaal sneed ze 15 miljoen euro aan overheadkosten weg. Het maakte de relatie met de vakbonden er niet beter op. Al maanden slepen onderhandelingen aan. Een vakbondsman verwijt de directie te weinig voeling met de werkvloer. Bovendien verdampte dat bespaarde bedrag in de alweer gestegen brandstofprijs. De dure kerosine betekent 30 procent van de passagiersopbrengsten en leidde vorig jaar tot de helft van het bedrijfsverlies. Dat betert voorlopig niet, laat Gustin verstaan. “We herstructureren voort en zullen sneller investeren. Het resultaat in 2012 kan bijgevolg even slecht zijn als in 2011, maar het is nodig voor een betere toekomst.” (W. R.)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier