Macro-economie & beleid Macro-economie & beleid Europese autoproducenten krijgen rake klappen: een crisis made in China De doemberichten over de Europese auto-industrie stapelen zich op, met als triest dieptepunt de 64 procent lagere kwartaalwinst die Volkswagen moest opbiechten. Meer en meer wordt de vraag gesteld of het ooit nog goed komt.
Macro-economie & beleid Macro-economie & beleid De grens van 30.000 euro: betaalbare elektrische auto’s moeten de markt redden De markt voor elektrische wagens krimpt. De klanten vinden ze te duur en mijden ze. Het aantal registraties daalt. Het zet de autobouwers aan tot haast om meer betaalbare modellen op de markt te brengen.
Rechten Rechten Update Wat is een collectief ontslag? Welke bescherming biedt dit? Het ziet ernaar uit dat 2024 wel eens een recordjaar zou kunnen worden voor collectieve ontslagen in ons land. Vooral in de metaalverwerkende sector staan er veel jobs op de tocht. Sinds 1998 zijn bedrijven verplicht tot sociaal overleg bij zulke ontslagrondes.
Nieuws Nieuws Xpeng wil auto's bouwen in Europa om importtarieven te ontwijken: 'Eén van de redenen waarom zulke heffingen worden opgelegd' De Chinese autofabrikant Xpeng overweegt een fabriek in Europa te openen, om de nieuwe Europese heffingen op geïmporteerde voertuigen uit China te omzeilen. CEO He Xiaopeng vertelt in een interview met Bloomberg dat het bedrijf verschillende locaties onderzoekt. De voorkeur gaat uit naar regio's met "relatief lage arbeidsrisico's". "Chinese autofabrieken in Europa kan leiden tot meer werkgelegenheid", zegt auto-expert Tony Verhelle.
Macro-economie & beleid Macro-economie & beleid Plukt Macron nog de vruchten van de herindustrialisering? Het noordwesten van Frankrijk werd het nieuwe eldorado voor industriële investeerders. Duinkerke en zijn omgeving lokken de meeste investeringen in heel Europa. Toch werd de Franse president Emmanuel Macron in de voorbije verkiezingen afgestraft.
Ondernemen Ondernemen Autofabrikanten Nissan en Honda zetten hun rivaliteit opzij De Japanse autofabrikanten staan onder druk van de golf van goedkope elektrische voertuigen uit China.
Consumeren Consumeren Update Hybride auto's winnen terrein: 12 essentiële vragen over hun opmars en de toekomst van elektrisch rijden Elektrische wagens verliezen marktaandeel in Europa en de Verenigde Staten. Is de omschakeling naar volledig elektrisch rijden te abrupt voor consumenten? Hybride auto's gelden als de pragmatische tussenstap. "Bij Toyota, de grootste autobouwer, geloven ze dat de elektrische wagen maximaal 30 procent van de automarkt zal beslaan. Dat betekent dat we nog 70 procent andere bronnen moeten hebben: fossiele, waterstof of hybride."
Ondernemen Ondernemen 'Het is niet zo gemakkelijk om je te spiegelen aan Dacia’: puike jaarrapporten van autobouwers Renault en Stellantis 2023 was een financieel boerenjaar voor zowel Renault als Stellantis. Tony Verhelle, autojournalist van Newmobility.news, licht de dynamiek van de hypercompetitieve auto-industrie toe.
Macro-economie & beleid Macro-economie & beleid 3.000 jobs op het spel bij Audi Brussels: de zes grootste problemen die onderhandelen moeilijk maken Bij Audi Brussels dreigen eind oktober 1.410 van de meer dan 3.000 banen te verdwijnen. Audi wil mogelijk de productie van de elektrische Q8 e-tron sneller dan gepland stoppen. Vanaf 2026 is er helemaal geen toekomstperspectief meer. De voorbije twee decennia is er al meermaals succesvol onderhandeld over het voortbestaan van de fabriek in Vorst, maar: "Deze keer liggen de kaarten slechter", klinkt het bij de auto-experts waar Trends mee sprak. Zij benoemen de zes grote problemen van Audi Brussels.
Macro-economie & beleid Macro-economie & beleid De verkoop stijgt, net als het wantrouwen: waarom zijn we bang van de elektrische auto? Het aantal elektrische auto's op onze wegen is vorig jaar verdubbeld, vooral dankzij de salariswagens. Maar de scepsis groeit.
Nieuws Nieuws Spotify kondigde met memo 1.500 ontslagen aan: 'Beter voor welzijn van werknemers dan Belgische procedure' Het recente besluit van de audiostreaminggigant Spotify om ongeveer 1.500 banen te schrappen, heeft geleid tot een opvallend bericht van CEO Daniel Ek. Zijn memo gericht aan de betrokken werknemers werd geanalyseerd door The Wall Street Journal, dat de aankondiging binnen een bredere Amerikaanse trend plaatst. Trends.be vroeg aan de arbeidsmarktdeskundige Jan Denys (Randstad) hoezeer die trend van toepassing is op de Vlaamse bedrijfswereld. En of hij wenselijk is.
Inspiratie Inspiratie Op zoek naar de perfecte batterij: BMW volgt zijn eigen weg naar elektrificatie BMW volgt zijn eigen weg richting elektrische wagens, minder flamboyant dan Tesla, minder groots dan de Volkswagen-groep. Het merk focust op het ontwerp van de batterijcellen, het belangrijkste element van de elektrische auto.
Opinie | Stijn Fockedey Opinie | Stijn Fockedey 'Een autofabriek is even belangrijk als een ethaankraker'
Ondernemen Ondernemen Het fenomeen Dacia: hoe het Roemeense merk groeit met een eigenzinnige strategie De Dacia Sandero was in de eerste helft van 2023 de op één na populairste wagen in België. Het merk is een fenomeen in de autosector: geen enkele andere Europese fabrikant slaagt erin zulke winstgevende en goedkope auto’s te verkopen. Het Roemeense merk van de Renault-groep wil voortgroeien, zonder prioriteit te geven aan elektrificatie.
Duurzaamheid Duurzaamheid Bestelwagens rijden nog vooral op klassieke brandstoffen Elektrische auto’s zijn in opkomst in de bedrijfswagenparken. Maar hoe zit het met de bestelwagens? Wij nemen een kijkje op die markt en testen er twee.
Duurzaamheid Duurzaamheid Hoe elektrische voertuigen de occasiemarkt veranderen Elektrische auto’s zullen pas echt duurzaam zijn als hun batterijen lang meegaan. Voor de tweedehandsmarkt is de gezondheid van de batterij belangrijker dan de kilometerstand of de leeftijd.