YMOS BELGIUM. OP SNELHEID

Ymos Belgium konsolideert zijn positie in de sektor van de auto-uitrusting.

“Het huwelijk tussen Happich en Ymos, dat op 1 oktober 1994 een feit werd, was bedoeld om in België een efficiëntere onderneming tot stand te brengen, ” zegt Victor Schneider, gedelegeerd bestuurder van de nieuwe eenheid Ymos Belgium. De twee partners opereerden in dezelfde aktiviteitensektor en hadden lichtjes verschillende profielen, die elkaar uitstekend aanvulden. De eerste, Happich, was sinds 1972 gevestigd in Braine-l’Alleud, en maakte deel uit van de Duitse groep Happich, die gespecializeerd is in auto-uitrustingen (portierpanelen, zonnekleppen, lijstwerk enz.). Happich heeft wereldwijd 4000 werknemers en een omzet van 20 miljard frank. De andere partner, Ymos Belgium, werd in 1992 opgestart in Fleurus en was een filiaal van Ymos AG, een Duitse firma die gekontroleerd wordt door de groep Cockerill Sambre. De groep Ymos telt 5000 werknemers, heeft een omzet van 18 miljard frank en bevoorraadt alle grote Europese konstrukteurs en enkele Japanse vestigingen in Groot-Brittannië. De aktiviteiten bestrijken de vervaardiging van allerlei auto-uitrustingen (bumpers, beschermingsstrips, dashboards, vergrendelingssystemen, metalen lijsten enz.).

Anders dan in het traditionele fusiescenario is er geen personeel afgevloeid. “Dat was de bedoeling niet. We hebben een expansiestrategie, met grote investeringen in logistiek, organizatie en nieuwe produkten. ” De nieuwe firma Ymos Belgium heeft haar maatschappelijke zetel in Braine-l’Alleud en werkt met twee fabrieken, in Braine-l’Alleud en in Fleurus. In totaal zijn er 350 werknemers (120 in Fleurus en 230 in Braine-l’Alleud). In 1994 werd een omzet van 1,4 miljard frank geboekt. Fleurus maakt momenteel metalen portierlijsten voor Toyota, Renault en Opel. Eigenbrakel koncentreert zich op de vervaardiging van plastic onderdelen door extrusie en injektie, en op de fabrikage van uitzetbare voegen als bescherming tegen korrosie, vocht en lawaai.

Ymos heeft een heleboel troeven om de toekomstige uitdagingen van de automobielsektor aan te kunnen, zoals het probleem van de recyclage van de verschillende onderdelen van een wagen. “We hebben onze eigen onderzoeksafdeling, die nauw met de klanten samenwerkt, ” vertelt Victor Schneider. “Onze produkten zijn elk jaar beter recycleerbaar. Het vraagstuk wordt voortdurend door drie partijen besproken : de konstrukteur, de verwerker en de producent van de gebruikte materialen. “

Zijn ligging (op het kruispunt van de drie grote Europese autokonstrukteurs : Duitsland, Frankrijk en Engeland) en zijn hooggeschoolde personeel hebben Ymos geholpen om zelfs tijdens de krisis van het begin van de jaren ’90 onafgebroken te blijven groeien. “We konden steunen op de flexibiliteit en kreativiteit van een dynamisch team, ” zegt Victor Schneider. “Voor de toekomst voorzien we een ontwikkelingsstrategie voor de twee fabrieken. In 1994 werden voor het geheel 120 miljoen frank investeringen goedgekeurd. We willen nu de plasticafdeling uitbreiden naar Fleurus, waar we nog expansiemogelijkheden hebben. “

GVDN

VICTOR SCHNEIDER (YMOS BELGIUM) Zelfs de recessie kon de groei van Ymos niet stoppen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content