Winkelen voor het plezier

Eén van de opmerkelijkste tendensen in het winkelvastgoed is de verstrengeling tussen winkelen en vrije tijd. Een bedreiging voor de bestaande koopcentra ?

Had Bugs Bunny zich misschien van seizoen vergist ? Het filmfestival van Cannes was toch al lang voorbij ? En toch flaneerde Bugs Bunny tijdens de Mapic (Marché international professionnel de l’implantation commerciale et de la distribution) van 13 tot 15 november niet doelloos rond op de Croisette. Het tekenfilmfiguurtje kwam er zijn studio Warner Bros promoten. Warner Bros baat immers al een tijdje bioscoopcomplexen uit in Japan, Australië en Europa. In Cannes zocht het ontspanningsbedrijf partners voor zijn zogenaamde Warner village cinemas.

“De commerciële sector en de vrijetijdssector raken meer en meer met elkaar verstrengeld,” analyseert Bruno Frydman, voorzitter van AMC, een andere filmverdeler. Deze centra bevinden zich niet langer buiten de stad, maar aan de rand.”

MEGAPROJECTEN.

Op de Mapic-beurs stonden ongeveer duizend bedrijven. Uit het aanbod aan originele en reusachtige projecten pikken we MoAfrika, een complex dat zich over 10 hectare uitstrekt. Het park omvat winkels, spelruimten, bioscoopzalen, restaurants, een hotel, sportcentra, conferentiezalen, een paardenrenbaan, een dierentuin, een golfterrein en ten slotte een waterpretpark. In totaal goed voor een investering van 20 miljard frank die volledig door Zuid-Afrikaanse banken wordt gefinancierd. In het gebied tussen Pretoria en Johannesburg zijn er binnen een straal van 40 kilometer gelukkig wel meer dan 7 miljoen potentiële consumenten.

Zulke realisaties zijn in België uiteraard niet mogelijk. De markt is er te klein voor, de afstanden zijn te kort. “Toch zal ook ons land niet aan dit fenomeen ontsnappen,” meent Peter Wilhem. Zijn bedrijf, Wilhem & Co, plant een vrijetijdscentrum in Luik. Is het op den duur niet vervelend om op dezelfde plaats inkopen te doen, te eten en zich te ontspannen ? Wilhem : “Deze complexen maken in zekere zin gebruik van die herkenning. Wie inkopen doet, ziet de bioscoop en zal terugkomen als hij een film wil bekijken. De mix van winkelruimten en vrijetijdsbesteding moet echter wel goed gedoseerd zijn.” Met andere woorden : afwisseling om verzadiging te bestrijden.

“Een mirakelrecept bestaat evenwel niet,” waarschuwt Dieter Bullinger, algemeen directeur van ECE projektmanagement International GmbH (Duitsland). “Voorzichtig zijn, blijft de boodschap. Concepten kunnen niet zomaar worden gekopieerd. Er moet rekening worden gehouden met culturele verschillen en de eigenschappen van elk volk.”

FUN SHOPPING.

Het antwoord op deze nieuwe winkelcentra zijn vernieuwde en verbeterde commerciële ruimten. Sportwinkels als Nike en Decathlon zijn de pioniers van de zogenaamde fun shopping. Ook Giacomelli Sport is een voorstander van dit concept. Tot voor enkele jaren was Giacomelli Sport alleen in Italië actief ; vandaag heeft het in Europa 45 verkooppunten, onder meer in Wijnegem (3000 m²). Deze opmerkelijke expansie leverde het bedrijf een award op voor de beste ontwikkelingsstrategie. In Wijnegem is er voor elke sporttak een aparte afdeling. Speciaal opgeleide verkopers helpen de bezoeker bij het testen van de toestellen. Een miniboksring, een klimmuur, ontmoetingen met topsporters… niets wordt aan het toeval overgelaten. “We stellen ons in de plaats van de klant, en dat in een aangename en ontspannen sfeer. Op die manier creëren we een verkoopvriendelijke omgeving. Impulsieve aankopen komen bij ons veel vaker voor,” verklaart Daniela Duranti, die Giacomelli Sport vertegenwoordigt.

“Deze veranderingen zullen de bestaande verkoopcentra grondig veranderen,” stelt John Travers van Healey & Baker. “Eigenlijk voldoen ze nu al niet meer aan de criteria die consumenten en bedrijven vooropstellen.” In Brussel wil men met de renovatie van City 2, die voor binnenkort is gepland, alvast een nieuwe wind doen waaien.

V.P.

WINKELCENTRA De commerciële sector en de vrijetijdssector raken meer en meer met elkaar verstrengeld.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content