Weer eens iets nieuws op het spoor
Voormalige stropers zijn de beste boswachters. Met die filosofie in het achterhoofd leidt Louis Devillers de Technische Steundienst voor Spoorvervoer ( TSDS). De dienst is operationeel sinds 1 april 1999, maar werd pas eind mei 2000 officieel opgericht door de ministerraad.
Devillers (58) is een door de wol geverfde NMBS-man. “Ik ambieerde een commerciële functie in de industrie. Maar de dag nadat ik afstudeerde aan de Universiteit van Luik, kon ik beginnen bij de Belgische Spoorwegen.” Hij start als adviseur in de vrachtafdeling. In 1973 wordt hij gevraagd de spoormaatschappij te vertegenwoordigen in Duitsland, Oostenrijk en het Oostblok. Zeven jaar later wordt hij secretaris van de raad van bestuur van de NMBS en haar dochter Depaire, dat later opging in ABX Logistics en Interferryboats. “Ik was een van de laatsten die als stagiair in meerdere diensten meedraaiden. Eigenlijk zou iedereen om de zeven jaar opnieuw een jaar in het veld moeten gaan werken.”
Zelf houdt hij er bij het begin van zijn carrière ook een rotatieschema van zeven jaar op na. Devillers wordt in 1987 gepromoveerd tot directeur van de provincies Luik, Namen, Luxemburg en een deel van Brabant. Hij organiseert met politie en rijkswacht het eerste speciale treintransport van Antwerpse hooligans naar de wedstrijd Standard-Antwerp.
In 1992 wordt hij voor drie jaar benoemd als bestuurder bij de NMBS en verantwoordelijke voor de vrachtdivisie. Een politieke benoeming, geeft hij toe. “Ik ben een PS-man, maar mijn overtuiging staat los van mijn werk.” Hij reorganiseert en investeert 1,6 miljard in de pakjesafdeling ABX tot ze in 1995 opnieuw break-even draait. De partij vraagt hem drie jaar later adviseur te worden van de algemeen bestuurder.
Op 1 maart 1999 verlaat hij de NMBS, om raadgever te worden van het ministerie van Communicatie en Infrastructuur dat dus de TSDS opricht. Deze dienst is belast met het technische toezicht op de veiligheid van het Belgische spoorwegnet, en moet op termijn worden wat het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie ( BIPT) is voor haar sector. Voorts moet de dienst controles uitvoeren indien een spoorwegmaatschappij een vergunning vraagt om op het Belgische spoornet te mogen, of een veiligheidscertificaat. De NMBS heeft haar licentie en heeft een aanvraag lopen voor haar certificaat. Vier andere bedrijven hebben inlichtingen gevraagd: Bayer, Interferryboats, Intercontainer/Interfrigo en Hupac. Dat zijn verleden de aanvragers – potentiële NMBS-concurrenten – zou hinderen, betwijfelt hij. “Je moet iemand hebben die de spoorwegproblematiek kent. In België kom je dan bij de NMBS terecht.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier