VVL/BBDO

Brons in Cannes

Tijdens het reclamefilmfestival in Cannes (dé internationale reclamecompetitie) heeft VVL/BBDO een bronzen leeuw gewonnen met de tv-spot voor het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) ter promotie van veilige auto-kinderzitjes. De BIVV-commercial was ingeschreven in de categorie public health & safety.

De film toont een baby in een auto, grijpend naar zijn teddybeer die tegen het dak lijkt te plakken. Dan zoomt de camera uit en maakt een draai van 180 graden : de auto blijkt op zijn kop te liggen en het kind hangt ondersteboven, veilig vastgesnoerd in zijn kinderzitje. De spot won eerder al zilver bij de CCB-Awards (de Belgische reclamecompetitie) en werd door de Art Directors Club of Europe (ADCE) genomineerd bij de Best of Europe als enige Belgische tv-commercial.

De categorie waarin de BIVV-spot uitkwam, viel op door bloederige en dramatische producties. Het Belgische filmpje daarentegen was een van de weinige met een positieve en eenvoudige boodschap. Willy Coppens, creatief directeur van VVL/BBDO : “Uit onderzoek blijkt dat een positieve invalshoek meer effect heeft dan bloed en geweld. Onze spot is anders ; hij toont niet al het slechte van een ongeval, en er is bij wijze van spreken een happy end. Het is een zachte en zuivere aanpak. Dat hebben we ook gemerkt in Cannes : tijdens de vertoning was er stilte in de zaal, zoals ook in de spot.”

In de BIVV-commercial wordt geen product verkocht ; het is een zogenaamde non-profit spot. Kunnen reclamemakers voor dergelijke opdrachten verder gaan ? “Ik denk dat je in alle campagnes verder kunt gaan,” aldus Coppens. “Voor een commercieel product zijn er wel meer beperkingen, vooral wanneer veel mensen er iets over te zeggen hebben. Ik zit nu 20 jaar in het vak, en ik heb gemerkt dat het eindresultaat beter is naarmate er minder wordt geprutst en veranderd aan een heel eenvoudig idee. Het BIVV gaf ons 100 % krediet : omdat het een non-profitorganisatie is, of omdat men vertrouwen had in ons professionalisme ? Ik weet het niet. Er waren wel minder mensen bij betrokken, er was minder hiërarchie. Maar alles is natuurlijk afhankelijk van het idee.”

Coppens zegt ook dat regisseur Stef Viane een wezenlijke inbreng had : “Hij houdt zich aan het idee, maar voegt er toch nog iets aan toe. Soms willen regisseurs hun eigen interpretatie van het idee doordrukken.” Overigens is werk van Viane al eerder bekroond in Cannes. Een paar jaar geleden ging zilver naar een spot voor Spa (“De traan”), ook geregisseerd door Viane.

VVL/BBDO was het enige Belgische reclamebureau dat in Cannes in de prijzen viel. Drie andere bureaus kwamen wel op de shortlist waaruit de winnaars gekozen werden. De spot van Duval-Guillaume voor Kanaal 2 bereikte zelfs de top-5 % (de zogenaamde creamlist). Werk van TBWA en Young & Rubicam voor de Nationale Loterij kwam in de top-10 %. De Grand Prix ging naar het Zweedse bureau Paradiset, voor twee spots ter promotie van het jeansmerk Diesel.

BIVV-SPOT Goed voor een bronzen leeuw in Cannes.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content