Voedselfabrikanten: “Test-Aankoop gaat te kort door de bocht”
(Belga) Consumentenorganisatie Test-Aankoop gaat te kort door de bocht bij haar conclusie dat fabrikanten van voorverpakte voedingsproducten soms prijsstijgingen verdoezelen met verpakkingen. Dat zegt Chris Moris, algemeen directeur van Fevia, de federatie voor de voedingsindustrie. “Het is makkelijk beschuldigingen te formuleren, maar deze blijven zeer eenzijdig en vaag”, klinkt het.
“De huidige prijzen met die van 2005 gaan vergelijken is niet voor de hand liggend. Prijsstijgingen worden immers soms ook veroorzaakt door factoren waar Test-Aankoop geen rekening mee houdt, zoals een stijging van de loonkosten of grondstoffen”, aldus Moris. “Dat er kleinere porties van bepaalde producten gekomen zijn (Test-Aankoop verwijst onder meer naar repen Mars, Snickers en Twix en naar Pringles; nvdr.) heeft ook te maken met een oproep daartoe van de overheid omwille van gezondheidsredenen. Het is wel zeer makkelijk van Test-Aankoop om daar nu kritiek op te geven”, klinkt het. Moris benadrukt ook dat de consument nog steeds perfect kan vergelijken welke producten het goedkoopst zijn. “De overheid voerde de verplichte vermelding van de prijs per gewicht in. Op basis daarvan kan de consument perfect alle prijzen vergelijken.” (ANA)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier