VAN SP NAAR TELENET
Het curriculum vitae van Fons Van Dyck (37 j.) telt zes pagina’s. Als om te bewijzen dat hij wel degelijk iets in zijn mars heeft. Want de sterren stonden niet gunstig toen de SP-woordvoerder hij kwam onlangs in de kijker met zijn boek “Agusta, overleven met een affaire” de overstap maakte naar Telenet Vlaanderen. “Ook daar nu al politieke benoemingen,” hoorde men her en der fluisteren.
“Er is bij mijn weten geen enkele politicus tussengekomen bij mijn overstap,” weerlegt Fons Van Dyck rustig. “Ik kwam via het recruteringsbureau Amrop in contact met Telenet. En mijn ervaring bij de SP is voor dergelijke executivesearchers eerder een smetje op mijn cv dan een pluspunt. Het huidige klimaat werkt zoiets in de hand. Ik kan alleen maar hard werken om dit vooroordeel ongedaan te maken. Wie mij kent, weet dat ik altijd heb gepoogd professionaliteit hoog in het vaandel te dragen.”
Toen Fons Van Dyck nauwelijks zes was, had hij al iets met media en communicatie. “Ik knutselde met mijn bouwdoos een microfoon in mekaar en imiteerde radioman Jan Wauters. En toen Eddy Merckx de Ronde van Frankrijk had gewonnen, deelde ik op straat een zelfgemaakte krant uit waarop het volledige klassement prijkte.” Ook tijdens zijn studies Politieke en Sociale Wetenschappen aan de KU-Leuven bleef hij niet stilzitten. Van Dyck was samen met Rick Tubbax, nu manager van Bart Peeters één van de drijvende krachten achter het New Wave-blad Dus.
“Ambitie om een politiek mandaat te bekleden, heb ik nooit gehad,” merkt hij op. Zijn loopbaan bij de SP, in een eerste fase als tv-producer bij de Socialistische Omroep (SOM) en vanaf ’91 als directeur communicatie bij de SP, moet in een ander daglicht gezien worden. “Ik hou ervan om iets van scratch op te bouwen,” zegt Fons Van Dyck. “Toen gewezen SP-voorzitter Frank Vandenbroucke mij polste om voor de partij een professionele communicatiestrategie uit te bouwen, leek me dat een enorme uitdaging.”
Leuk detail. In 1981 rondde Van Dyck zijn thesis af rond het thema “De verkiezingscampagne van de… CVP“. “Tja,” glimlacht hij. “Professor Dewachter was toen mijn promotor en de CVP hanteerde als één van de eerste partijen in België een Amerikaanse campagnewijze.”
Van Dyck volgde ook een tijdje het commerciële pad bij het Antwerpse adviesbureau Industrial Marketing Systems van reclameman Karlo Zobell. Hij was er van 1988 tot 1991 actief als account director. “Maar Telenet Vlaanderen is niet zomaar een marktspeler in fast moving consumer goods,” beseft hij. “Het correct invullen van de marketingmix alleen zal niet volstaan. Telecommunicatie is een onderwerp van maatschappelijke relevantie geworden, met een dagelijkse impact op zowel particulieren als de industrie. Dit zal een andere manier van communicatie vergen, een pr nieuwe stijl.”
FONS VAN DYCK (TELENET VLAANDEREN) Er is bij mijn weten geen enkele politicus tussengekomen voor mijn overstap naar Telenet.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier