TWEETJES OP DIESEL
Waarom maken Europese multinationals zich druk over een stukje spoorweg tussen Mol en Hasselt ? Omdat er acht miljard te rapen valt.
Negen kandidaten hebben zich bij de NMBS aangemeld voor de bestelling van tachtig dieselhydraulische tweerijtuigtreinen, kortweg tweetjes. De Belgische spoorwegen hopen nog deze zomer te kunnen bestellen. De eerste tweetjes zouden dan al in 1998 kunnen instromen. Dat moet eerst en vooral gebeuren op de tot nog toe niet-geëlektrificeerde trajecten Antwerpen-Neerpelt en Mol-Hasselt, de soldatentrein richting Kamp van Beverlo. De bestelling heeft alvast grote belangstelling losgeweekt bij de treinrijtuigfabrikanten. Negen kandidaten hebben zich bij de NMBS gemeld : het Zweeds-Zwitserse ADtranz, het Italiaanse Breda Costruzioni Feroviarie en de spoorwegtak van Fiat, het Spaanse Caf, De Dietrich uit de Elzas, de Brits-Franse groep GEC Alsthom, het Oostenrijkse Jenbacher, het Duitse Siemens Verkerstechnik én, last but not least, het Canadese Bombardier Eurorail waartoe het Belgische BN behoort.
Binnen de NMBS heten het alle negen ernstige kandidaten met de nodige ervaring te zijn. De kans is dan ook groot dat alle negen daadwerkelijk zullen meedingen naar de opdracht. Die bikkelharde concurrentie kan enkel maar in het voordeel van de NMBS spelen. Toch rekent die op een kostprijs van om en bij de 100 miljoen frank per tweetje.
Tegen 15 april hoopt de NMBS de geselecteerde kandidaten een lastenboek te overhandigen. In juni worden de offertes verwacht, in de herfst de bestelling.
Bombardier Eurorail hoopt alvast zwaar op deze bestelling. De Canadezen profileren zich al enige tijd als dé specialisten op het vlak van dieselmotorrijtuigen. Ze hebben daartoe een alliantie aangegaan met het Duitse Talbot en het Franse ANF-Industrie. Bombardier laat bovendien niet na te herhalen dat, indien zij de bestelling binnenrijven, de tweetjes in Brugge bij BN zullen worden geassembleerd.
BN hoopt alvast op de assemblage van 90 rangeerdiesellocomotieven voor de NMBS. Daarvoor hadden zich acht kandidaten, waaronder het Russische Lyudinovo Locomotive Works en het Tsjechische CDK Lokomotivka, gemeld. De NMBS heeft echter enkel ADtranz, Siemens Verkerstechnik, GEC Alsthom en Jenbacher weerhouden. Ook voor deze bestelling worden de offertes in juni verwacht. BN hoopt alsnog voor één van de geselecteerde kandidaten te kunnen assembleren. De rangeer locs moeten instromen tussen 1998 en 2001. Vanaf 1999 wil de NMBS nog eens 82 exemplaren bestellen. Wie nu “instroomt”, heeft voor die volgende opdracht alvast een lengte voorsprong.
BN (BRUGGE) Hopen op dieseltreinen en rangeerlocomotieven voor de NMBS.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier