“Transport in België is te goedkoop”
(Belga) Bedrijfswagens én openbaar vervoer worden in België zwaar gesubsidieerd, waardoor transport “te goedkoop” is. Mensen worden bijgevolg niet aangespoord om dichtbij hun werkplaats te gaan wonen, met verkeerscongestie en economisch verlies tot gevolg. Dat is een van de conclusies van de OESO, de denktank van de westerse industrielanden, in haar tweejaarlijks rapport voor België. De OESO pleit voor de invoer van rekeningrijden, en voor duurdere openbaarvervoertickets tijdens de spitsuren.
“Haast iedereen spoort gratis of met een korting”, zegt de Deen Jens Christian Hoj, OESO-econoom, het dinsdag met een boutade bij de presentatie van het rapport. “En bedrijfswagens worden zelfs na de aanpassing van de regeling door de regering Di Rupo verbazingwekkend laag belast”. Dergelijke subsidiëring “is eigenlijk een subsidie om ver van je werk te gaan wonen”, meent de OESO-medewerker. In plaats van al te veel “gratis” dienstverlening aan te bieden, loont het volgens de denktank de moeite de vraag te stellen of ons land die middelen niet beter elders zou inzetten. België mist ook een infrastructuurplan op lange termijn, zegt de OESO. “Er is geen algemeen gebrek aan wegen en treininfrastrustuur in België, maar er dreigt saturatie en infrastructuurprojecten worden te veel geval per geval aangepakt. Er ontbreekt een nationaal plan, waardoor efficiënte selectie van infrastructuurprojecten belemmerd wordt”, klinkt het. In de strijd tegen verkeerscongestie ziet de organisatie heil in rekeningrijden, zowel voor vrachtwagens als voor personenauto’s. “Duurdere verplaatsingskosten tijdens de spitsuren zullen leiden tot een efficiënter gebruik van de infrastructuur”, aldus Hoj. “Maar dat geldt ook voor het openbaar vervoer”. (Belga)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier