THE MASTER OF THE GAME

SNELLE GROEI.

Regus-baas Mark Dixon heeft op minder dan tien jaar tijd een multinational uit de grond gestampt die qua groeiritme zijn gelijke alleen heeft in de technologiesector. Dixon besloot in 1989 de opbrengst uit de verkoop van zijn vroegere vennootschap te investeren in een nieuw type zakencentrum.

“Ik was van mening dat het aanbieden van kantooroppervlakte-met-diensten in die tijd te stereotiep gebeurde. Er was nood aan een frisse, nieuwe invulling van het concept. Ik besloot dat nieuwe concept te lanceren en er in één klap Europa mee te veroveren. En waar elders dan in Brussel moest ik daarmee beginnen? Ik opende een business center aan het Stefanieplein. De periode van snelle groei was begonnen.”

Dixon had opgemerkt dat zakencentra zich eenzijdig richtten op startende ondernemingen. Hij ondervond dat ook middelgrote en grote ondernemingen nood hadden aan een kantoor-met-diensten-pakket. Zijn concept van hoogwaardige kwaliteit in ruimte en diensten, flexibiliteit en oog voor de technologische vernieuwingen sloeg en slaat aan. Dixon merkte in 1989 dat de manier van werken binnen bedrijven snel zou veranderen: waar men werkte, zou minder belangrijk worden dan de kwaliteit en de flexibiliteit van de werkplek. Regus biedt volgens Dixon de ondernemer de kans te kiezen waar hij/zij werkt: vlakbij zijn huis, vlakbij de klant, vlakbij of in het hoofdkwartier – belangrijk is dat men snel data kan binnenhalen, in contact kan treden met klanten, leveranciers en collega’s, en over alle ondersteunende diensten kan beschikken.

“Outsourcing van het dienstenpakket, de kantoorruimte en het personeelsbeleid wordt een trend,” stelt Dixon. “Regus speelt hierop in. Bedrijven merken dat Regus hen deze dienstverlening goedkoper kan aanbieden dan wanneer ze hier zelf voor moeten instaan.”

Over de toekomst van de groep is Dixon enthousiast. Hij ziet het personeelsbestand van zowat 1500 nu stijgen tot 2000 eind 1998. Dit jaar zal Regus zowat honderd bijkomende centra openen. Daarmee is de groep één van de grootste gebruikers van kantooroppervlakte in Europa (Regus zal 300.000 m² extra kantoorruimte in gebruik nemen). Hij vergelijkt het netwerk dat Regus momenteel uitbouwt met Internet: gebruikers kunnen overal ter wereld terecht voor alle ondersteunende diensten, ze hoeven zich alleen te bekommeren om hun producten, en hoe ze te verkopen.

Was de recente groei van Regus spectaculair, dan zal het – indien de voorspellingen van Dixon bewaarheid worden – de komende jaren werkelijk indrukwekkend worden. “In 1998 zullen we een omzet boeken van 220 miljoen dollar, in het jaar 2000 moet dat 800 miljoen dollar zijn. Korte tijd later willen we een onderneming zijn met 1 miljard dollar omzet. We beginnen pas.”

GEERT WELLENS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content