TENT TEN TOP
De Euro-top in Amsterdam, operatie Desert Storm, de Wereldruiterspelen : de tenten van Neptunus waren er telkens bij.
Drieduizendvijfhonderd journalisten in een geluidwerende tent houden, met diverse conferentieruimten voor de verschillende lidstaten. Dat huzarenstukje speelde de bvba Neptunus klaar voor de Europese top in Amsterdam. Neptunus is een tentenmaker uit Zonhoven die naar eigen zeggen “kwaliteit levert die je nergens anders terugvindt op de Belgische markt”. Algemeen directeur Tom Ambaum leverde, in nauwe samenwerking met het moederhuis in het Nederlands-Limburgse Kessel, de 10.000 m² grote tent voor de Euro-top. Het is overigens niet de eerste referentie voor dit wereldwijd actieve bedrijf met een geconsolideerde omzet van 1,2 miljard frank en 200 werknemers. Tijdens het hoogseizoen, van maart tot november, verdubbelt het aantal werknemers, in hoofdzaak voor het plaatsen en afbreken van tenten. In 1990 leverde Neptunus reeds tenten aan het Amerikaanse leger, voor operatie Desert Storm ; het grootste project ooit waren 60.000 m² tenten voor de Wereldruiterspelen in 1994 in Den Haag.
Tom Ambaum somt een aantal karakteristieken op, die zijn tenten meerwaarde bieden. De wanden zijn hard, vast, opgebouwd uit aluminium structuren, het verlichtingssysteem is in de dakspanten verwerkt. “Uniek” heet het cassette-vloersysteem : de houten vloer bestaat slechts uit één houten plank, omgord door een aluminium plaat. “Dames komen er dus met hun hoge hakken niet in vast te steken. En : er kunnen zelfs vrachtwagens over onze vloer rijden, want die kan een gewicht van 1250 kilo per m² torsen”.
De belangrijkste markt in België vormen de bedrijfsfeesten, -openingen, beurzen enzovoort. Maar ook de stockagemarkt komt opzetten. Vooral firma’s die tijdelijke ruimte nodig hebben voor ruwe grondstoffen, auto’s of wat dan ook, doen een beroep op de tentenzetter. “We kunnen speciale industriële schuifpoorten inbouwen voor heftrucks en vrachtwagens. We verzorgen de totale logistiek, plaatsbepaling inbegrepen”.
De omzet in België bedroeg vorig jaar 110 miljoen. Dit jaar wordt 130 miljoen verwacht, door 26 werknemers gemaakt. Toch is de Belgische markt moeilijker dan die in de buurlanden. “De prijzen in België liggen gemiddeld 15 % lager. Er is veel concurrentie van lokale tentenbedrijven. En de prijs haalt het te vaak op de kwaliteit”.
TOM AMBAUM (NEPTUNUS) Groeier op de moeilijke Belgische markt van tentenverhuur.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier