Sociale zorg of marketingpraatje?
TRENDS. U geeft uw project een maatschappelijk accent mee. Wat gaat er precies achter die term schuil?
FRANCK RIBOUD. “Dat was al een idee van mijn vader, Antoine Riboud. Hij zag Danone als een dubbel project: sociaal en economisch. Het verbindingsteken tussen die twee dimensies is belangrijk. Wanneer we verwijzen naar die fundamentele link, dan verwijt men ons dat we fabrieken sluiten, meer bepaald in België. Waar het echter op aankomt, is dat ze op een correcte manier gesloten worden en dat het de ultieme oplossing is die in aanmerking genomen wordt. In die omstandigheden wordt de rentabiliteit een belangrijke factor, want die biedt u de mogelijkheid om een deel van de winsten na de sluiting van een fabriek te investeren in nieuwe werkgelegenheid en ook om rond u een industrieel weefsel te creëren, onder meer door een beroep te doen op leveranciers van buiten.”
Kan uw ondernemingsproject ook geëxporteerd worden in de geglobaliseerde economie van vandaag?
RIBOUD. “Ik ben ervan overtuigd dat voeding gezondheid kan aanbrengen, ook al vindt u dat allemaal maar marketing. Kijk naar de ondervoeding in de opkomende landen. Ik ben ervan overtuigd dat het aanreiken van correcties (ijzer in het ene land, zink in het andere) die gesel kan bekampen. Een kind doet er beter aan een verrijkt koekje te eten. De volgende stap bestaat erin om met behulp van wetenschappelijk onderzoek tot meer preventieve gezondheidsvoordelen te komen.”
Welke prijs zal voor dergelijke producten aangerekend worden?
RIBOUD. “We moeten onze producten bereikbaar maken voor zoveel mogelijk mensen. Binnenkort ga ik naar Bangladesh om er Muhammad Yunus te ontmoeten, de geestelijke vader van het microkrediet. Ik tracht een analyse te maken van de oorzaken van de ondervoeding van de kinderen in dat land en een product te ontwikkelen dat ertoe kan bijdragen om die kwaal in te dijken. Daarmee hoop ik een leefbaar economisch model op poten te zetten dat de Bengalezen in staat moet stellen om ondernemers te worden die zelf het project uitwerken dankzij het microkrediet. Op die manier open ik nieuwe markten voor het merk Danone. En dat wordt geen ramsjproduct, maar een voedingsmiddel dat een reëel gezondheidsvoordeel biedt en bereikbaar is voor de lokale bevolking.”
Is dat mogelijk voor alle soorten producten? Voor yoghurt bijvoorbeeld?
RIBOUD. “In sommige landen moeten de mensen rondkomen met 2 euro per dag. Voeding maakt 70 % van hun budget uit. Men zal me komen vertellen dat het niet mogelijk is om daar yoghurt te produceren tegen een betaalbare prijs, wegens de problemen met de koudeketen, de bewaring enzovoort. Maar als u maar 2 euro per dag hebt om u te voeden, dan consumeert u onmiddellijk. Het is op dat vlak dat we ons economisch en sociaal model herbronnen. Dat heeft een positieve impact op onze teams, ook in België en Frankrijk.”
Is dat niet een wat te angelieke visie op de zaken?
RIBOUD. “Neen, dat model is vanuit een economisch oogpunt leefbaar. We hebben het al ingevoerd in de opkomende landen. Danone komt eruit dankzij de volumes. Vergeet niet dat er aan de andere kant van de keten producten staan met een hoge toegevoegde waarde, zoals Danacol, Actimel en Activia, die allemaal een sterke groei kennen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier