Sneller groeien dankzij strategische kennis

Bedrijfsleiders handelen op basis van de informatie die ze krijgen. En die toevloed houdt nooit op. De manier waarop ze de informatiestroom beheren is dan ook een cruciaal element in het groeiproces van hun bedrijf.

Concurrentiebewaking, bedrijfsinformatie, economische spionage… Business intelligence omvat een waaier aan concepten. Het doel is dat bedrijven legaal omgaan met beschikbare informatie om te kunnen anticiperen op de toekomst en weldoordachte strategische keuzes te kunnen maken. Claude Lepère, professor aan de HEC Management School in Parijs, ging zich interesseren voor dit concept, dat in grote Franse bedrijven zijn sporen al ruimschoots verdiend heeft. “Dankzij deze technieken konden zij hele bedrijfstakken naar zich toe trekken”, aldus Lepère, die ook adviesbureau I-Cube oprichtte. Hij citeert voorbeelden uit de verzekeringssector (Axa/Royale Belge), het bankwezen (BNP Paribas/Fortis), de olie-industrie (Total/PetroFina) en de energiesector (Suez/Electrabel). “Die overnames waren niet toevallig, ze waren het gevolg van een doortastende aanpak.” En dus van goede business intelligence.

Ook voor kmo’s

Groeibedrijven focussen vooral op innovatie-, financierings-, marketing- en organisatieprocessen. Business intelligence komt amper ter sprake. Ten onrechte, vindt Lepère. Hij vindt dat informatiebeheersing niet exclusief is voorbehouden voor de grootste bedrijven, maar ook op kmo-niveau kan worden toegepast. “Innovatie in de gebruikelijke zin van het woord – nieuwe producten, nieuwe markten – is te eng. Het concept moet worden uitgebreid naar alles wat bevorderlijk is voor de bedrijfsactiviteit.”

Als voormalig medewerker van het Agentschap voor Economische Stimulering (ASE) denkt Lepère aan het geval van een bedrijf uit de veiligheidssector, dat aanvankelijk geen oren had naar business intelligence. “Hun product was zonder meer het beste op de markt. Ze hadden de kosten onder controle, beheersten de techniek en hadden alles om de concurrenten op afstand te houden. Toch kwam de verkoop niet van de grond, want het gevaar bestond dat het product de privacy zou schenden en de klanten keerden zich tegen het bedrijf. Ze moesten het probleem opsporen en verkoopargumenten uitwerken om de ontwikkeling van het bedrijf veilig te stellen.”

Generatie y mailt niet

Iets waar veel bedrijfsleiders beducht voor zijn, is de tijd die nodig is om de informatie te verzamelen. Maar tools om de informatie te beheren, besparen juist tijd. “Bedrijfsleiders zijn pragmatische mensen. Ze beseffen dat de hoeveelheid informatie die ze te verwerken krijgen aan een overdosis grenst. E-mails behoren tot de grootste ‘vervuilers’. Zoals zo veel innoverende communicatiemiddelen hebben ze zich in bedrijven onmisbaar gemaakt, zonder dat daar meteen een hogere efficiëntie als doel is aan gekoppeld.” En het beheer van informatie die van buitenaf komt, is niet de enige uitdaging. Ook het managen van de gegevensstroom die in het bedrijf zelf circuleert, is geen eenvoudige klus.

Over afzienbare tijd zullen kmo-bazen die nieuwe medewerkers rekruteren geconfronteerd worden met pasafgestudeerden die gewend zijn om heel andere informatiedragers te gebruiken dan wat we tot nu toe kennen. Lepère: “Op basis van een eenvoudige vaststelling (85 procent van de nieuwe medewerkers gebruikt geen e-mail meer, maar stuurt berichten via sociale netwerken) heeft Atos bijvoorbeeld besloten om binnen twee jaar geen enkele interne mail meer te sturen. Terwijl sommige bedrijven het gebruik van e-mail nog altijd niet in hun organisatie hebben geïntegreerd, komen er dus immense uitdagingen op ons af.”

Het belang van goed informatiebeheer wordt pas goed duidelijk bij generatie y, die houdt van afwisseling en verandering. “Optimaal informatiebeheer is nodig om nieuwe medewerkers zo snel mogelijk goed te laten presteren. De kans dat ze weer opstappen, wordt er niet kleiner op”, zegt Lepère. “In West-Europa staan we niet in een goede concurrentiepositie op het vlak van grondstoffen en arbeidskosten. De compe- tentie van onze medewerkers is een van onze grootste troeven. En in tegenstelling tot vroeger bestaat de uitdaging er niet meer alleen in om talentvolle medewerkers lang genoeg in dienst te houden, maar ook om een methode te ontwikkelen om hun kennis en vaar- digheden na hun vertrek in het bedrijf te houden.”

Label voor veilige informatie

Nog een cruciaal aspect van business intelligence: de interne bedrijfsinformatie beschermen tegen de buitenwereld. Aan leveranciers of mede- contractanten bewijzen dat uw bedrijf aandacht besteedt aan goed informatiebeheer zal in de toekomst aan belang winnen. “WSL, het ruimtevaartcentrum verbonden aan de Universiteit van Luik, ontwikkelt al stresstests om na te gaan hoe betrouwbaar hun systeem voor informatiebeheer en -opslag is”, aldus Lepère. “Op termijn zullen er – naar het voorbeeld van de bekende ISO-normen – normen opduiken voor alles wat informatiebeheer aangaat. Wie dat kwaliteitslabel – om niet te zeggen veiligheidslabel – kan voorleggen, zal het meest professioneel overkomen en een concurrentievoordeel hebben.”

Claude Lepère en Jean-Chrisstophe Marcoux, ‘Small business intelligence: De l’intelligence stratégique à l’information governance’, Editions Edipro, Luik, 2011

JEAN-MARC DAMRY

Sommige bedrijven voeren stresstests uit om na te gaan hoe betrouwbaar hun systeem voor informatiebeheer en -opslag is.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content