Skoda Octavia 2001

Een facelift, drie nieuwe benzinemotoren, één nieuwe TDI en een RS-versie. Octavia begint aan een tweede leven.

1994, de berline Skoda Octavia komt op de markt. 1998, het gamma wordt uitgebreid met de Octavia Combi. 1999, de luxueuze Laurin & Klement (naar de naam van stichters) en de Combi (break) met vierwielaandrijving komen op de markt.

Tijdens het eerste verkoopjaar werden er 47.000 Octavia’s verkocht. In 1999 waren er dat al 145.000, een cijfer dat in het eerste semester van 2000 alweer werd overschreden.

Maar zijn Skoda-klanten ook trouwe klanten? In 1994 kocht 43% van de Belgische klanten opnieuw een Skoda. In 1999 steeg dat percentage tot 64%. De verkoop aan fleet owners en wagenparkbeheerders in België was in datzelfde jaar goed voor 10% van de totale Skoda-verkoop. Het submerk van VW heeft blijkbaar de wind in de zeilen.

Toch is Skoda-fleetmanager Christophe Grosjean niet helemaal tevreden met dit resultaat: “Skoda begon met een negatieve reputatie bij de wagenparkbeheerders. Spijtig dat zij niet rationeler denken, want dan zouden wij op de vlootmarkt nog beter scoren.”

Om de marktpenetratie te bevorderen, verbetert Skoda het imago bij elke nieuwe lancering. Iets wat ook blijkt uit de geslaagde facelift van de Octavia’s in het modeljaar 2001. Maar nóg belangrijker zijn de vier nieuwe motoren: de 1.4 van 60 pk, de 1.6 van 102 pk en de 1.8 van 180 pk. Een nieuwe 1.9 TDI van 101 pk rondt het nieuwe aanbod af.

Tijdens het eerste kwartaal van 2001 lanceert Skoda de Octavia RS. Onder de motorkap zit een 1.8 (1781 cc) benzinemotor van 180 pk (topsnelheid: 232 km/u; acceleratievermogen van 0 naar 100 km/u in 8 seconden). De RS zal 20% tot 30% goedkoper zijn dan rechtstreekse concurrenten als de Mondeo S 2000 en Honda Integra R.

Op de Hungaroring in Budapest konden we de sportkwaliteiten van de RS uitproberen. Zowel accelereren als remmen verliep uitstekend, met een soepele vijfversnellingsbak en een steeds controleerbare wegligging als onmisbare hulp.

De nieuwe TDI probeerden we uit bij de Octavia Combi Laurin & Klement met permanente vierwielaandrijving en een voor Skoda nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak. In het Combi-gamma geniet deze versie op elk niveau onze absolute voorkeur. Vergeten we daarbij niet dat Skoda’s dezelfde kwaliteits- en veiligheidsuitrusting hebben als hun VW-neefjes uit Wolfsburg.

De imagoverbetering wordt nog extra in de verf gezet door de uitbreiding van het Fabia-gamma (de Felicia is uit productie genomen) met een TDI-versie van 101 pk, de lancering van de Fabia Break (2001) en een ‘grote Skoda’ (type Audi A6) in 2002.

patrick op de beeck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content