‘Sharing is caring’

De filesharingwebsite WeTransfer draait rond gratis dienstverlening. Maar door het vernieuwende advertentiemodel en de betalende extra’s is de dienst een lucratieve business.

Gebruikers van WeTransfer kunnen zonder registratie grote bestanden tot 2 gigabyte versturen. Wereldwijd maken maandelijks 15 miljoen mensen gebruik van het eenvoudige en gebruiksvriendelijke systeem; elke dag worden meer dan 1,5 miljoen transfers verstuurd. De Nederlanders Ronald Hans, die bekend werd als blogger en zich Nalden laat noemen, en Bas Beerens richtten WeTransfer in december 2009 op. Naar eigen zeggen zagen ze hun zaak sinds de opstart jaarlijks groeien met 127 procent.

Adverteren met liefde

Het businessmodel van WeTransfer draait rond advertenties en betalende accounts. “Ons advertentiemodel is vernieuwend”, zegt Nalden. “Op WeTransfer.com zie je geen banneradvertenties, maar beelden die het scherm vullen.” Gebruikers krijgen die wallpaperadvertenties te zien terwijl ze hun documenten up- of downloaden. WeTransfer wil mooie plaatjes tonen die mensen prikkelen en hen doen doorklikken. Met een doorklikratio van gemiddeld 2 procent doet de website het veel beter dan het Europese gemiddelde van 0,014 procent.

“Het is een uitdaging om adverteerders werk te doen afleveren dat aan onze normen voldoet. We hebben een nieuw beeldformaat voor advertenties geïntroduceerd. Veel mediabureaus zitten in hun comfortzone, met banners in hun eigen formaat. We hebben een fulltimeteam dat de content aanpast voor een optimaal resultaat op WeTransfer. We proberen liefde in onze advertenties te stoppen en ze tegelijk zo eenvoudig mogelijk te houden.”

Gratis basisservice met extra’s

“We maken gebruik van het freemiumbusinessmodel; een gratis stabiele basisservice, met extra’s waarvoor je kunt betalen”, zegt Nalden. “In het verleden was er vaak vraag naar bijkomende diensten. Sinds september 2012 hebben we de populairste aanvullende wensen gebundeld onder de noemer WeTransfer Plus. Voor zo’n abonnement betaal je 120 euro per jaar. Daarmee kun je onder meer documenten tot 5 gigabyte uploaden, documenten van 50 gigabyte opslaan en een wachtwoordbeveiliging instellen. Slechts 1 procent van onze gebruikers kiest voor dat uitgebreide pakket, maar het is wel daardoor dat we sinds december 2009 winstgevend zijn. We hebben lang net break-even gedraaid.”

WeTransfer draait rond gratis dienstverlening, maar volgens Nalden kun je dat concept ook toepassen op gratis content. “Mijn vroegere blog is een mooi voorbeeld van wat je met free content kunt teweegbrengen. Ik toonde mijn lezers coole wallpaperadvertenties die bij mijn identiteit en voorkeuren pasten. Ik haalde maandelijks bijna 450.000 unieke bezoekers. Bedrijven stonden daardoor in de rij om op mijn blog te adverteren. Vorig jaar stopte ik met Nalden.net om te focussen op andere projecten, waaronder WeTransfer.”

Virale groei

“Ik ga uit van het principe ‘sharing is caring‘. Door gratis content te delen, creëer je een community, een groep mensen met dezelfde interesse”, zegt Nalden. “Vandaar kun je verder bouwen. De gebruikers van WeTransfer merken het misschien niet, maar ze zijn ook een community. Als iemand je via WeTransfer een file stuurt, moet je ook naar de website surfen en kom je misschien voor het eerst in contact met de service. Als je een fijne ervaring hebt, ga je de website mogelijk opnieuw gebruiken. Ook de verstuurder krijgt nog een bericht als zijn bestand is gedownload. Door die communicatie wordt één op de drie downloaders ook uploader. Dat zorgt voor een virale groei.”

De oprichters van WeTransfer leerden elkaar kennen via een gezamenlijke vriend. “Bas gebruikte bij het communicatiebureau OY al een soortgelijk filetransfersysteem”, zegt Nalden. “Er waren toen wel andere diensten om grote bestanden te versturen zoals YouSendIt, maar wij wilden een website met meer gevoel voor stijl en esthetiek op de markt brengen. We hebben het businessmodel van mijn blog overgenomen. Ik heb enorm veel geleerd uit die blog. Hij hielp me om als een ondernemer te denken.”

Het gaat hard voor WeTransfer. In Europa heeft het intussen YouSendIt, zijn grootste concurrent, bijgehaald. Nu richt WeTransfer zijn pijlen op de Amerikaanse markt. “We zullen er tijd, geld en energie in stoppen om onze zichtbaarheid in de Verenigde Staten te verhogen. Daarnaast ontwikkelen we scenario’s voor een smartphone-app. Ik vind het uitdagend om iets van nul af op te bouwen en een dienst in een nieuwe context opnieuw uit te vinden.”

JULIE DE JONGHE

“We proberen liefde in onze advertenties te stoppen”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content