Radio om in te lezen

Radio Donna heeft nu ook een eigen tijdschrift: ‘Funmail’. Meteen de opvolger van de Donna Club.

Misschien heeft u ze ook gezien op het VRT-scherm: de spotjes waarin Funmail werd aangekondigd. Funmail is een nieuw tijdschrift dat wordt uitgegeven door VRT-zender Radio Donna. Het blad wordt de opvolger van de Donna Club.

Klantenbinding.

Funmail, dat alleen via abonnementen aan de man wordt gebracht, is één van de klantenbindingsinstrumenten van de zender. “De Donna Club werd vijf jaar geleden opgericht,” zegt Luc Mertens, producer en coördinator evenementen en promotie bij Radio Donna. “We hebben immers twee soorten luisteraars: mensen die zich gewoon goed voelen bij Radio Donna, en luisteraars die álles over de zender en zijn medewerkers willen weten. We speelden destijds in op die behoefte via de Donna Club, die vorig jaar 13.000 leden telde. De leden ontvingen niet alleen een clubkaart, maar ook een clubkrant waarin hen een blik achter de Donna-schermen werd gegund.

De Radio Donna-makers vonden evenwel dat het clubgevoel verouderd is. Een club is iets van de jaren tachtig, en niet van 2000. De vroegere clubleden krijgen voortaan allemaal Funmail in de bus. Bovendien was er nog een ander ‘probleem’. Zo was het totnogtoe onmogelijk om een interview met een popster – dat makkelijk een half uur in beslag kan nemen – volledig uit te zenden. Een deel van dat extra materiaal vindt nu zijn weg naar de luisteraar via het blad.

Fenomeen.

Donna is een fenomeen in medialand. De VRT-zender is inmiddels acht jaar in de lucht en haalt een marktaandeel van 32%, net iets minder dan Radio 2 (ruim 33%). Radio Donna lijkt hard op weg om de sterkste zender van Vlaanderen te worden. Donna was opgezet om het aandeel van Radio 2 wat te verminderen. Die zender zat voor de start van Donna aan 54% marktaandeel.

“Radio 2 was te log en vormde een makkelijke prooi voor een concurrent,” aldus Mertens. “Wie 54% haalt, moet heel breed gaan. Een concurrent kan dan makkelijk een deel van de markt afsnoepen, bijvoorbeeld door zich op de jongeren te richten.”

Samen hebben Radio 2 en Donna nu 65% van de markt in handen. En het concept van beide zenders is een beetje bijgestuurd: wie meer van praatradio en Vlaamse schlagers houdt, vindt vandaag zijn gading op Radio 2. Radio Donna biedt het hitparadegevoel met happy muziek. Mertens wijst er ook op dat het nooit de bedoeling is geweest om zo groot te worden. “We weten dat als er concurrentie komt, we wellicht een deel van onze luisteraars zullen verliezen. Het aandeel van de zenders in Vlaanderen is uitzonderlijk. In Nederland heb je met 6 tot 8% al een groot marktaandeel. De buitenlanders reageren soms ongelovig als ze ons marktaandeel horen.” In het buitenland is er echter veel meer vrijheid in de ether. Nederland bijvoorbeeld telt een tiental nationale zenders. Daarnaast zijn er regionale en stadsradio’s.

Concurrentie.

De VMM-radio’s ( Top Radio en Radio Mango) zijn vooralsnog geen partij voor de VRT-zenders. Maar wanneer commerciële stations meer mogelijkheden (lees: een nationale frequentie) krijgen, zullen ze wél druk kunnen uitoefenen op de VRT-stations. Het reclamegeld zal dan ook over meerdere zenders met een beperkter publiek moeten worden verdeeld.

“Donna genereert geld, maar is geen commerciële radio,” reageert Mertens. “Daar telt alleen de winst. We hebben de taak ons doelpubliek zo goed mogelijk te bedienen en zullen nooit een plaat pluggen omdat iemand ervoor betaalt.” En als de concurrentie ooit het aandeel van Donna zou halveren, betekent dat nog niet dat de tarieven ook gehalveerd zullen worden. Die zullen wel dalen, maar niet in dezelfde mate. “Het zal duurder worden voor de reclamemarkt.”

avp

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content