RADIO MANGO
Op 15 augustus 1999 ging Radio Mango de ether in. Mango, een concept van de Vlaamse Media Maatschappij, was “gericht op 18- tot 44-jarigen. Het brengt mooie muziek, toegankelijke nummers uit de jaren zeventig, tachtig en negentig,” luidde het.
Radio Mango is het tweede commerciële radioconcept van de VMM. Er was immers al TopRadio. TopRadio en Radio Mango hebben geen volledige nationale dekking. Het gaat om zendernetwerken, een serie lokale radio’s die onder de naam Mango en TopRadio werken. Voor Mango mikte men bij de opstart op een twintigtal zenders.
Waar staat Mango een jaar later? Veerle Colin, sales manager van de regie R2/Air Too, zegt dat met achttien stations begonnen werd. “Intussen hebben we 26 lokale frequenties in het netwerk. Dat is een mooie vooruitgang.” Met die 26 zenders zit het station echter nog lang niet aan een nationaal bereik. “We zitten op 50%,” zegt de sales manager. “Het is ook niet onze ambitie om 100% te halen. Dat zou betekenen dat we heel veel moeten investeren in landelijke gebieden.” Er zijn wel enkele opvallende hiaten in de dekking: Mechelen, Sint-Niklaas en heel Limburg. Men zoekt vooral naar zenders in stedelijke gebieden en langs de verkeersassen.
Luisteraars met een RDS (radio digital system) in hun wagen kunnen tijdens het rijden naar Mango blijven luisteren. De radio zoekt met dat systeem steeds de sterkste zender op. Niet dat je daarom plots van Eurythmics naar The Shirts wordt overgeschakeld. De zenders brengen een identiek aanbod. Om wettelijke redenen zijn er een aantal uren voor lokale uitzendingen voorzien, maar die worden naar verluidt in Mango-stijl gevuld.
Dan is het nog de vraag hoe de adverteerders op de VMM-radio’s reageren. TopRadio, dat zich meer op jongeren richt, draait heel goed. Voor Mango liggen de zaken iets anders. De beginperiode was moeilijk omdat er geen luistercijfers voorhanden waren. “Nu komen de cijfers binnen en die zijn veelbelovend,” aldus Colin. Het probleem is echter dat er nog maar van één ‘onderzoeksgolf’ cijfers zijn en dat de software bij de mediabureaus pas automatisch rekening houdt met een zender als er van twee golven gegevens zijn. Daarop is het dus nog wachten. Desondanks kreeg de zender al campagnes voor een breed publiek.
De VMM zit overigens nog altijd op vinkenslag om een commerciële zender uit te bouwen die naast de VRT-zenders moet komen. Er zijn intussen twee frequentiepakketten vastgesteld. Het is nu wachten op het advies van de Raad van State, de stemming in het Vlaams Parlement en op de uitvoeringsbesluiten met het daaruit voortkomende bestek. In september zou er meer duidelijkheid moeten zijn. Veerle Colin zegt dat de Unie van Belgische Adverteerders zo’n zender ten volle zal steunen om het radiomonopolie van de VAR (lees: VRT) te doorbreken.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier