PROMOVIDER
Vorige week werd promovider.com gelanceerd. Deze site, ontwikkeld door het promotiebureau Banco-Pimiento, biedt de internetsurfer kortingsbonnen aan.
Het systeem is eenvoudig, zegt Thierry Goor van Banco-Pimiento. “De site geeft voordeelbonnen, bijvoorbeeld -5000 frank op een Yamaha-scooter, of -10 frank op een pak Kellogg’s. Je kunt voor alle soorten producten en diensten een toepassing ontwikkelen. Je print de bon uit en vervolgens ga je ermee naar de winkel.”
In de praktijk gaat het echter lang niet zo makkelijk: het printcommando bij de Minute Maid-bon werd niet uitgevoerd. We hebben gewoon de site-pagina geprint. Bovendien wordt op de homepage nauwelijks uitgelegd hoe de site werkt. Bij de lancering waren er volgens Goor al 40 bonnen on line.
Bedoeling van Banco-Pimiento is dat kortingsbonnen via het net preciezer kunnen worden verdeeld. Als een adverteerder een huis-aan-huisbedeling van bonnen doet, is dat op de eerste plaats duur en op de tweede plaats weinig selectief. Daarenboven worden er weinig bonnen gebruikt. Promovider.com zou daar een antwoord op moeten geven. Het kost nationale adverteerders ook weinig (een access fee van 5000 frank en dan nog eens 4,5 frank per afgedrukte coupon). Voor lokale adverteerders is er alleen een forfait van 6000 frank voor zes maanden. De identificatie gebeurt op basis van het nummer van de computer. Men weet dus niet wié de coupon aanvraagt. Een adverteerder kan de surfer wél vragen om meer informatie – zoals naam, adres en consumptiegewoonten – door te geven.
In welke mate is promovider.com nu een concurrent van andere, selectieve verdelingsmethodes voor bonnen? Er is bijvoorbeeld Sophie’s Shopping Club, die per gewone post op basis van een door de consument ingevulde vragenlijst aanbiedingen doet. In Frankrijk heeft Consodata een on-linevariant ontwikkeld van dat systeem. Thierry Goor zegt dat het bij die initiatieven vooral gaat om het profiel, en pas daarna om de bonnen. Bij promovider zijn de bonnen het belangrijkst. Goed beschouwd is de printer bij de mensen thuis een brievenbus geworden voor kortingscoupons. Meer is het niet. Thierry Goor: “Daarom denken we dat dit systeem geniaal is. Je hoeft geen investering te doen in e-commerce. We hoeven geen voorraad aan te houden.” Die staat immers in de winkel.
Banco-Pimiento lanceerde pormovider.com eerst in ons land. In juni komen Frankrijk en Groot-Brittannië aan de beurt en in september volgen Italië, Spanje en Duitsland. Het komt er nu op aan adverteerders warm te maken om met promovider.com in zee te gaan. En – niet onbelangrijk – de consument ervan op de hoogte te brengen dat promovider bestaat. Daarvoor werkt Banco-Pimiento samen met IP-Netvertising, dat banners op druk bezochte sites zal plaatsen. Reclamecampagnes in de traditionele media komen er voorlopig niet. En dus is het de vraag of men op die manier de VAA (verantwoordelijke voor aankoop) zal bereiken. Vrouwen van 45 jaar die de wekelijkse boodschappen doen, hebben niet noodzakelijk een pc of zijn misschien geen fanatieke surfers. Goor kijkt daarom vooral uit naar de komst van web-tv. Hij wijst erop dat via deze weg ook specifieke doelgroepen kunnen worden bereikt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier