Pleitbezorger van reclame in de brievenbus
Alex Joos is de nieuwe voorzitter van het Belgisch Direct Marketing Verbond. Hij gaat het nut van direct marketing uitleggen aan marketeers en consumenten.
Alex Joos zal de komende drie jaar het Belgisch Direct Marketing Verbond (BDMV) leiden. Joos is in het dagelijks leven algemeen directeur van Group Joos, een groep bedrijven in de drukkerij- en mailhandlingbusiness. De afgelopen drie jaar vertegenwoordigde hij de sector van de mailhandlers in het bestuur van het BDMV.
Joos werd de afgelopen maanden binnen het bestuur gepolst om de voorzittershamer van Erik Tamboryn over te nemen. “Je moet die rol van voorzitter niet overdrijven. Het is wel belangrijk dat hij een dynamiek in de vereniging weet te houden en de neuzen in dezelfde richting krijgt.” Joos wil meer aandacht voor direct marketing bij de marketeers krijgen. “We moeten de nieuwe generatie marketeers bereiken om onze boodschap uit te dragen naar het onderwijs, de markt en de maatschappij. We onderschatten nog altijd hoe de mensen reageren op direct marketing. Ze stellen nog steeds de vraag: ‘Hoe komt u aan mijn adres?’ En spam in e-mail werkt op dit vlak in ons nadeel: ze scheren alles over één kam en gooien alles weg. Het is onze rol om aan de samenleving duidelijk te maken dat DM een toegevoegde waarde heeft.”
Alex Joos was aanvankelijk niet zo betrokken bij direct marketing. Zijn carrière leek zich te ontplooien in de sector van fast moving consumers goods. Hij studeerde Rechten, deed een jaar Bedrijfsbeheer aan de Vlerick-school en kwam na zijn militaire dienst bij Unilever in de organisatieafdeling. In augustus 1991 verwoestte een brand echter het familiebedrijf Drukkerij Joos in Turnhout. Hij besliste toen zijn baan bij Unilever op te geven en mee te helpen het familiebedrijf weer op de rails te krijgen.
In die tijd had de drukkerij ook een achtkleurenpers staan en de bedoeling was om daarmee ook de DM-markt op te gaan. Alex Joos werkte mee aan de uitbouw van de groep op het vlak van DM. De combinatie van creativiteit en techniek trekt hem. “In direct marketing kunnen we technische accenten leggen om de respons te verhogen, bijvoorbeeld door digitale kleurendruk of door een bepaalde technische afwerking. Je moet ervoor zorgen dat de envelop opengaat.”
Alex Joos (39).
Is: voorzitter van Belgisch Direct Marketing Verbond.
Vrije tijd: gezin, lopen (doel:
marathon van New York).
Ad van Poppel
“In direct marketing kunnen we technische accenten leggen om de respons te verhogen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier