PIERRE DELHAIZE. NIET ACHTEROM KIJKEN
Na een bezinningsjaar keert Pierre Delhaize terug naar de zakenwereld met het vaste besluit om niet achterom te kijken. Over de wijze waarop hij in april 1994 aan de deur werd gezet als voorzitter en gedelegeerd bestuurder van de distributiegroep Louis Delhaize (Cora, Match, Profi enz.), toen de kaarten werden herschikt in het bondgenootschap tussen de drie familiale aanhouders (Delhaize, Bourriez en Heynderickx), is hij wel nog steeds verbolgen : “Ik heb nooit een medewerker behandeld zoals ze mij hebben behandeld. “
Hij blijft ervan overtuigd dat zijn keuze inzake de investeringen van Match in Spanje wijs was en betreurt het dat de groep zich nu van haar investeringen op het Iberische schiereiland ontdoet en dat Bricoman vorige zomer werd verkocht. Het doet ook pijn dat de projekten van Cora in Hongarije worden opgeheven ten voordele van Cora France. “Een hold-up, ” dondert de ex-voorzitter, die minderheidsaandeelhouder is gebleven (20 %). “Gedane zaken nemen geen keer, je moet je erbij neerleggen, ” is nochtans de analyse van de Brabantse zakenman. Hij werkt hard aan de toekomst. In één jaar tijd heeft hij drie keer de wereld rond gereisd, op zoek naar nieuwe mogelijkheden in de sektoren die hij beheerst. “Ik wil mij houden bij wat ik ken : de distributie en de diensten. “
Als vertegenwoordiger van een familieholding met ongeveer 3 miljard frank eigen vermogen, heeft de ondernemer eerst een onroerende operatie uitgevoerd door de aankoop van een werf (3000 m² kantoren) in het Waterloo Business Park. Daarna werd hij extern consultant voor een groep van Europese bedrijven, United Consumer Electronics, die in het Verre Oosten produkten voor de grootdistributie assembleert.
Op zijn vijftigste wil Pierre Delhaize echter vooral samen met jonge managers projekten begeleiden. In die geest heeft hij geïnvesteerd (hij kontroleert sinds begin vorige maand 75 % van de aandelen) in Dimensions Nouvelles, een jong bedrijf dat in Ophain-Bois-Seigneur-Isaac een kasteelboerderij restaureert, om er tegen volgende herfst een van de mooiste konferentiecentra van Waals-Brabant van te maken. Dat is slechts een voorproefje, want zijn grootste onderneming voorlopig is de overname van Exell. Die keten, gespecializeerd in de distributie van informatica-materieel (900 miljoen frank omzet in ’93), bezit momenteel een vijftiental winkels en kent een jaarlijkse groei van 30 %, die de aandeelhouders niet alleen konden dragen. Door 62,5 % van het kapitaal over te kopen, geeft Pierre Delhaize het jonge Brusselse bedrijf een nieuwe dimensie. “
Pierre Delhaize blijft op zoek naar nieuwe projekten en vindt het jammer dat hij de tijd niet heeft om alles te onderzoeken wat hem wordt voorgesteld. Hij heeft zichzelf een dieet opgelegd : “Niet meer dan één overname per semester. ” In zijn achterhoofd speelt wel de idee om terug te keren in de distributie. Langs welke piste ? “Hard-discount formules in Oekraïne en China lanceren en investeren in de buurthandel, deze keer in België. ” Oost, west, thuis best.
PIERRE DELHAIZE. Klaar voor een nieuwe strijd na de overname van Exell.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier