Optimistisch en aandachtig ondernemen
Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
Je hoort weleens dat zelfstandigen het niet onder de markt hebben en dat ze op financieel vlak risico lopen. Dat zal wel kloppen, maar toch zijn velen succesvol. Ze maken hun niche voldoende groot en slagen erin voor hun diensten betaald te worden. Zo komt het dat ze als ondernemer volop voldoening aan hun vrijheid beleven. Jean Blavier is een freelance journalist en spreekt uit jarenlange ervaring.
Een uitdrukking over ondernemers die Jean Blavier graag in de mond neemt, is: “Ze beseffen vooraf niet dat het kan mislukken en daardoor slagen ze in hun project. Anders gezegd: ze laten zich niet afschrikken door vooroordelen. Meer dan een uitspraak is het een boutade die treffend de attitude van een ondernemer weergeeft.”
“Ondernemen is niet noodzakelijk gemakkelijk, integendeel. Maar hindernissen zijn er om op te lossen. En onderweg is er bijzonder veel voldoening te putten uit de keuzes die je maakt en uit de beslissingen die je neemt.”
Kansen zien en grijpen
Blavier: “Als ik iets aan zelfstandigen wil vertellen, dan is het dat ze best wel succesvol kunnen zijn, in tegenstelling tot wat je weleens in de media leest. Zelfstandig ondernemen is een prima manier om je brood te verdienen en om je leven naar eigen goeddunken te organiseren.”
Belangrijk is om de dingen zelf in handen te nemen. “Als ondernemer moet je alert blijven voor kansen in de markt en openstaan voor opportuniteiten. Denk aan een onverwachte afgeleide van je business of een nieuw klantensegment. Ken ook je kwaliteiten en laat je vooral op het vlak van betaling niet met een kluitje in het riet sturen. Heb je iets te bieden waar een markt voor is, dan wordt daarvoor betaald.”
Als ondernemer moet je alert blijven voor kansen in de markt en openstaan voor opportuniteiten.
Ruimer focussen
“Bied je je diensten in een specifieke niche aan, houd dan die niche niet al te beperkt. Misschien kun je ook (net) over de grenzen ervan je kennis en ervaring aanbieden.” Maar, die ‘focus’ dan? Waarover je in elk managementhandboek leest? “Er is niets mis met focussen, maar wees creatief in het afbakenen van je niches. Wellicht kun je extra niches aan je kernactiviteit koppelen.
Blavier haalt een voorbeeld uit zijn wereld aan: “Als journalist kun je je inhoudelijk tot een welomlijnde sector beperken en tegelijk je schrijftalent voor diensten in een volslagen ander domein aanbieden. Dat is deontologisch helemaal correct.”
Kijk naar de wereld
“Trouwens, er gebeurt zo veel in de wereld dat het zonde zou zijn om je tot één gebied te beperken. Lees bijzonder veel en blijf op de hoogte van wat er in de wereld reilt en zeilt. Wie weet bots je zelfs op een verfrissend idee uit het verre buitenland dat je in je eigen lokale business kunt toepassen. Omarm ook de sociale media als informatiekanaal.”
Jean Blavier: “Stap vooral creatief en met open vizier op businessopportuniteiten af. Er kan met zelfstandig ondernemen enig risico gemoeid zijn, maar het is de moeite meer dan waard.”
Jean Blavier blogt op Bizcover. Lees ook de blogartikels van andere experts die helpen om je plannen als zelfstandig ondernemer te verwezenlijken.