Na 14.000 geschrapte jobs: stopt Tesla nu ook met ontwikkeling van zijn goedkope elektrische wagen?

Een Tesla-auto rijdt door een tunnel in Central Station, Las Vegas. © Ethan Miller/Getty Images
Sebastien Marien
Sebastien Marien Redacteur

Tesla schrapt wereldwijd 14.000 van de 140.473 banen, maar daarmee lijkt de honger van de aandeelhouders nog niet gestild. “Normaal reageren die positief op zo’n herstructurering, maar niet bij Tesla”, zegt Danny Reweghs van Trends Beleggen. Het bedrijf van Elon Musk liet twee topmensen gaan, die werkten aan een elektrische auto van 25.000 euro. Hoe moet het verder?

De Amerikaanse fabrikant van elektrische wagens Tesla gaat zijn personeelsbestand wereldwijd met meer dan 10 procent inkrimpen. Dat heeft topman Elon Musk volgens het persagentschap Bloomberg laten weten in een e-mail aan het personeel. Tesla kampt met een vertraging van de vraag naar elektrische wagens, maar in een bericht op X minimaliseert Musk de omstandigheden van de herstructurering. “Ongeveer elke vijf jaar moeten we het bedrijf herorganiseren en stroomlijnen voor de volgende groeifase”, klinkt het daar.

De aandeelhouders kunnen het nieuws over de autobouwer niet smaken, want maandag dook het aandeel ruim 5,5 procent lager. “Normaal reageren de aandeelhouders positief op zo’n herstructurering, maar niet bij Tesla. Het is voor de aandeelhouders een schok, omdat het aangeeft dat de figuur Elon Musk niet onfeilbaar is. Tesla bekent daarmee kleur, want het geeft toe dat op termijn geen groei wordt verwacht. Anders zou het die mensen aan boord houden”, aldus Danny Reweghs.

Oude modellen

Toch is Reweghs niet verrast door het banenverlies. Hij vergelijkt de beslissing met de voorbije herstructureringen bij technologiebedrijven als Google en Microsoft. “Tesla groeit sinds 2021 sterk met mooie marges. Dit moest het decennium van de elektrische auto worden. Maar net zoals bij de technologiebedrijven is ook bij Tesla de groei vertraagd, nadat het lang wachten bleef op nieuwe modellen. Het gevolg is dat het personeel niet langer efficiënt wordt ingezet. Dat weegt op de winstmarge.”

Ook autojournalist Yves Wouters van Autofans.be is niet verrast door de slabakkende groei, want consumenten zien bij Tesla vooral oudere modellen. De pas gelanceerde elektrische pick-up, de Cybertruck, is een nicheproduct. “Wie vandaag een elektrische salariswagen zoekt, vindt bij Tesla alleen modellen die al jarenlang een vaste waarde zijn in het straatbeeld. Die wagens zijn nog altijd bijzonder sterk in hun strategie, maar het is niet verwonderlijk dat mensen zich laten verleiden door pakweg een splinternieuwe BMW i4. Mensen raken Tesla-moe.”

Tesla van 25.000 euro

Niet alleen het uitblijven van nieuwe modellen is een doorn in het oog, maar ook de opkomst van concurrenten. “Met hun elektrische auto’s maken Tesla’s concurrenten veel sneller vorderingen en eisen ze sneller marktaandeel op dan in 2021 werd verwacht”, weet Danny Reweghs. “De Chinese merken zetten Tesla’s prijzen sterk onder druk. Dat doen ze zelfs in zo’n mate dat Tesla zich afvraagt of het nog op vlak van volumes wil concurreren met een Chinees merk zoals BYD.”

‘De hele klantenbeleving strookt niet met de verwachtingen van een premiummerk’

Yves Wouters, autojournalist Autofans.be

Samen met het nieuws over het vertrek van 14.000 personeelsleden raakte ook bekend dat twee topmensen het autobedrijf verlaten, Drew Baglino en Rohan Patel. Zij worden gelinkt aan een vermeend project van Tesla, de ontwikkeling van een goedkope elektrische wagen die 25.000 euro kost. Goedkope modellen zijn vandaag felbegeerd in de industrie, maar volgens geruchten is met het vertrek van Baglino en Patel ook de ontwikkeling van de goedkope Tesla-wagen stopgezet.

“Als Tesla zo’n goedkope auto zou bouwen om met de Chinese merken te concurreren op vlak van volumes, dan heeft dat model automatisch een veel lagere winstmarge”, zegt Danny Reweghs. “Maar Tesla’s huidige beurswaardering is voor een groot stuk juist gebaseerd op de hoge winstmarge van het bedrijf. Als het een goedkoper model zou lanceren, zou het zijn huidige waardering en zijn koers-winstverhouding van 37,52 nooit kunnen handhaven. Het lijkt daarom logisch dat het merk uiteindelijk voor premiumwagens zal kiezen.”

Robotaxi

Yves Wouters is het niet eens met die analyse. “Tesla heeft met zijn gigafactories de efficiëntste fabrieken voor de productie van elektrische auto’s. Het bedrijf kan wel degelijk concurreren met de Chinese merken op het vlak van volumes. Ik denk ook dat een goedkope Tesla ook echt goed zou aanslaan.”

“Daarnaast klopt het dat Tesla’s hoogtechnologisch zijn en dat veel modellen in het hogere prijssegment gepositioneerd zijn, maar dat wil niet zeggen dat Tesla de ambitie heeft voor eens en altijd een premiummerk te blijven”, gaat Wouters verder. “De hele klantenbeleving strookt niet met de verwachtingen van een premiummerk. Stap een Porsche-garage binnen en je krijgt meteen een keuze tussen tal van kleuren en soorten van leer. In een Tesla-garage kom je drie jonge werknemers tegen die je vragen welke auto je komt halen.”

‘Tesla daalde de voorbije maanden al 60 procent in waarde. Het was meer dan 400 dollar waard in 2021. Maar de huidige waardering blijft nog steeds te hoog’

Danny Reweghs, Trends Beleggen

Wouters is er daarom niet van overtuigd dat Tesla’s plannen voor een goedkopere elektrische wagen dood en begraven zijn met het vertrek van Baglino en Patel. “Volgens de geruchten wordt in plaats daarvan het project van een zelfrijdende robotaxi naar voren geschoven. Bij zo’n taxi wordt ook de prijs sterk gedrukt, bijvoorbeeld door het gebruik van een goedkopere batterij. Het is niet ondenkbaar dat die robotaxi straks hetzelfde platform gebruikt voor een nieuw instapmodel van elektrische wagens.”

Verandering nodig

Het bedrijf doet in de tussentijd alle moeite om met zijn huidige modellen relevant te blijven voor consumenten, merkt de autokenner op. Het is roeien met de riemen die het heeft. “Zijn succesmodel, de Model Y-SUV, was van bij het begin verkrijgbaar in twee versies: een goedkoper Standard Range-model met een relatief kleine batterij en achterwielaandrijving, en een duurdere Long Range-versie met een groter rijbereik. Die eerste was onpopulair bij leasingklanten en nu heeft het bedrijf alsnog een nieuwe variant gelanceerd die een ver rijbereik combineert met achterwielaandrijving. Die is 3.000 euro goedkoper dan de duurste variant en haalt zo een groter aantal leasinglijsten.”

Yves Wouters benadrukt dat er op dit moment iets moet gebeuren voor Tesla. “Alleen Elon Musk weet welke richting het opgaat, maar hij is ook een man die vreemde bokkensprongen maakt. Dat straalt af op zijn bedrijf, dat veel ups en downs meemaakt.”

Als we ten slotte aan Danny Reweghs vragen om het advies van Trends Beleggen, bevestigt hij: “Ons advies luidt al enige tijd ‘verkopen’ en dat blijft ook zo. Tesla daalde de voorbije jaren al 60 procent in waarde. Het was meer dan 400 dollar waard in 2021. Maar de huidige waardering is nog altijd te hoog.”

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content