Moet u straks een wegenvignet aanschaffen in Wallonië?

De nieuwe Waalse regering heeft de ambitie om een wegenvignet in te voeren om weggebruikers, binnenlandse zowel als buitenlandse, mee te laten betalen voor het gebruik van het Waalse wegennet. Ongeveer 20 jaar geleden waren er al eens plannen om een gelijkaardig wegenvignet in te voeren samen met de andere gewesten, maar die plannen werden toen begraven door voormalig Vlaams minister-president Yves Leterme (CD&V).
Om de weggebruikers mee te laten betalen voor het gebruik van de Waalse wegen, willen MR en Les Engagés tegen het einde van de legislatuur een wegenvignet invoeren. Dat vignet zou dan moeten betaald worden door “zowel Belgische als buitenlandse gebruikers”. Dat staat te lezen in het nieuwe Waalse regeerakkoord. Volgens MR en Les Engagés zou het vignet “in overeenstemming zijn met de Europese regels” en zou het “geen verhoging van de belastingdruk” betekenen. Volgens MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez zal de ingreep “budgetneutraal zijn voor de Walen”. Wellicht volgt er voor hen een compensatie in de verkeersfiscaliteit.
20 jaar oude discussie
Met de passage over het wegenvignet zwengelt de Waalse regering een ruim 20 jaar oude discussie opnieuw aan. De invoering van een wegenvignet stond bijvoorbeeld ook al in 2004 in het regeerakkoord van de Vlaamse regering: “We streven naar de invoering van het wegenvignet ter vervanging van de verkeersbelasting, zodat voortaan iedereen, ook buitenlanders, betaalt voor het gebruik van onze wegeninfrastructuur”, klonk het toen.
Ook de Brusselse en de Waalse regeringen toonden zich nadien voorstander van zo’n vignet. De drie gewestregeringen raakten het na veel vijven en zessen ook eens over de hoogte van het vignet en over de verdeling van de inkomsten. Na wat vertragingen zou het vignet ingevoerd worden vanaf 2009.
Maar na juridische bezwaren dat het wegenvignet de toets van de Europese regelgeving mogelijk niet zou doorstaan en na stevige kritiek vanuit Nederland begroef toenmalig Vlaams minister-president Leterme het idee van een wegenvignet in maart 2007 tijdens een bezoek aan zijn Nederlandse ambtgenoot Jan Peter Balkenende.
Regeling voor Brussel
MR en Les Engagés maken zich sterk dat hun plannen wél in overeenstemming zullen zijn met de Europese regels. MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez zei op de RTBF-radio dat het de bedoeling is om met de andere deelstaten, in het bijzonder met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, een samenwerkingsakkoord te sluiten over de invoering van het vignet. Bouchez heeft naar eigen zeggen al contact gehad met de Brusselse leiders van MR en Les Engagés, David Leisterh en Christophe De Beukelaer, om hen op de hoogte te brengen.
Volgens Bouchez is het de bedoeling om een samenwerkingsovereenkomst te sluiten “om ervoor te zorgen dat de Brusselaars niet worden getroffen”; “Het doel is niet om de andere Belgen te laten betalen”, klonk het. Vlaanderen wordt daarbij niet expliciet genoemd door Bouchez.
Bij Bel RTL had Les Engagés-voorzitter Maxime Prévot laten verstaan dat “het zuiden van het land niet altijd hoeft te dansen wanneer het noorden van het land fluit”. Volgens hem zou het wegenvignet “in een ideaal scenario” in heel het land worden ingevoerd, maar anders zal Wallonië het apart invoeren.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier