Miljoenen registraties voor microblogsite Threads: ‘Zuckerberg hoopt dat Twitter aan implosie bezig is’

Meta-topman Mark Zuckerberg, in 2018 -- foto van Ludovic MARIN / AFP

Het sociale netwerk Threads is donderdag uitgerold in honderd landen, waaronder de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. De Twitter-achtige microblogsite zag, zeven uur na de lancering, een recordaantal van wel 10 miljoen gebruikers zich registreren. Waar komt dit project plots vandaan? “Meta had duidelijk iets nieuws nodig”, laat professor en mediaspecialist Tom Evens (UGent) optekenen door Trends/Kanaal Z.

Het platform is ontwikkeld door Instagram, de foto- en videoapp van het moederbedrijf Meta. “Hier gaan we. Welkom op Threads”, liet Meta-topman Mark Zuckerberg op zijn profiel op het nagelnieuwe sociale medium optekenen.

Door de aanhoudende chaos op Twitter sinds zijn overname door de excentrieke techmiljardair Elon Musk, lijkt het wel het uitgelezen moment om de geïrriteerde tweep een alternatief aan te reiken. Het eerstgenoemde socialemediabedrijf hopt de laatste maanden van schandaal naar crisis. Zo kwam er het voorbije weekend veel kritiek op een maatregel die het aantal tweets dat dagelijks kan worden gelezen, aan banden legde.

“De redenering is: Meta heeft tenminste de servercapaciteit en het personeel om op technisch vlak vlotter te draaien dan Twitter”, zegt Datanews-journalist Els Bellens.

Kooigevecht

De rivaliteit tussen mediamoguls Musk en Zuckerberg – recent verklaarden de twee kemphanen zich zelfs bereid tot een Mixed Martial Arts-achtig kooigevecht – speelt zowel op persoonlijk als zakelijk vlak. “Zuckerberg zag zeker de opportuniteit toen Musk Twitter overnam en daar op z’n zachtst gezegd aparte strategieën doorvoerde. Hij hoopt dat Twitter aan een implosie bezig is”, beaamt Tom Evens.

Volledig uit de lucht gevallen komt het nieuwe platform dus niet. Aangezien Musk zijn overnamedeal van Twitter al vorig najaar heeft beklonken, hadden de bigtechconcurrenten van de Tesla-CEO wat marge om zijn beleid bij de microblogsite te observeren. Musks geflopte Twitter-beslissingen (waardoor nogal wat adverteerders afhaakten bij de start van zijn woelige CEO-schap) konden dus fungeren als handleiding voor hoe het niet moest. 

“Voor zover ik weet, zijn ze sinds begin dit jaar met de ontwikkeling bezig”, werpt Bellens op. Waarom net nu dan die lancering? “Het nog steeds licht imploderende Twitter heeft daar sowieso mee te maken. Maar het is niet de enige factor die speelt.” 

Facebook niet in trek bij jongeren

Wat bijvoorbeeld gezegd van de hortende metaverseomwenteling bij Meta? “Het is duidelijk dat een aantal dingen samenlopen”, betoogt Evens. “Maar zie het vooral als een offensief om te blijven groeien. Niet zozeer om negatieve publiciteit over het metaverse te weren.”

“Meta heeft iets nieuws nodig”, aldus nog Evens. “Het klassieke Facebook is bij jongeren helemaal niet in trek. Instagram ziet ook sterke concurrentie van TikTok. Whatsapps verdienmodel is niet al te gunstig; in het algemeen gaan de advertentie-inkomsten voor Meta naar beneden. Dus ze proberen daar voortdurend iets nieuws te doen.” 

Er is daarbij “een trend binnen Meta om andere platformen te gaan kopiëren”, merkt Bellens op. “Zo hebben ze al bij een paar van hun grootste concurrenten ‘geleend’: voor Instagram Stories bij Snapchat en voor Reels bij TikTok, bijvoorbeeld.”

Ver verwijderd van Twitters gebruikersaantallen 

Ondanks de verschroeiende start is Threads nog ver verwijderd van de meer dan 300 miljoen gebruikers op Twitter. “10 miljoen is veel en niet veel”, aldus Evens. “Iedereen wil het altijd eens proberen. Benieuwd hoe en óf ze zullen groeien.”

Doorheen de jaren zijn wel wat Twitter-rivalen opgestaan. Omdat het een Instagram-koppeling is, heeft Threads echter een streepje voor op die andere bekende Twitter-uitdager, Mastodon: “Als je al een Instagram-account hebt, en je hebt volgers, dan kan je die allemaal meenemen”, weet Bellens. “Je hebt dus al een netwerk, bij Mastodon moet je dat nog allemaal opbouwen.”

Het verdienmodel zal zich wellicht ook enten op dat van Instagram: inkomsten voornamelijk uit reclame. “Dezer dagen ligt de reclame-industrie echter op haar gat”, stelt Evens vast. “Maar dat merken ze bij alle bigtechbedrijven. Dat zal hoe dan ook aanvankelijk de voornaamste bron van inkomsten moeten worden.”

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Instagram-CEO Adam Mosseri doet het verhaal van de nieuwe app

Vooralsnog niet in EU

Het platform is vooralsnog niet beschikbaar in de Europese Unie. “Meta vraagt echt wel heel veel gegevens: contactgegevens, betaalgegevens”, ziet Bellens. “Dat is misschien een van de redenen dat het in de EU nog niet te downloaden is. Meta heeft hier een lange geschiedenis van problemen met de GDPR-regels (de Europese databeschermingswet, nvdr.). Waarschijnlijk wil het zich niet direct een miljardenboete op de hals halen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content