MEER DAN SUPERMARKT
Colruyt en Albert Heijn winnen de slag om de consument van de eenentwintigste eeuw. Niet alleen met hun reputatie van lage prijzen, ook met een bijna allesomvattend onlineaanbod.
Delhaize en Carrefour dreigen de afspraak met de consument van de eenentwintigste eeuw volledig te missen. Online spelen ze geen rol van betekenis. Ze teren nog te veel op hun sterke positie in de verkoop van vooral voedingsproducten in hun winkels. Bij beide kun je ook online boodschappen bestellen en ze later ophalen, maar in dat snelgroeiende segment is Colruyt heer en meester.
Bovendien is het supermarktlandschap veel competitiever geworden. Colruyt en Albert Heijn groeien niet alleen door hun reputatie van lage prijzen. Ze maken ook online het verschil met een enorm breed aanbod. Albert Heijn is via Bol.com de marktleider in de non-foodverkoop, zowel in Nederland als in België. Ook Colruyt heeft een uitgebreid onlineassortiment via Collishop en Dreamland.
Colruyt en Albert Heijn zijn meer dan traditionele supermarkten. Het zijn winkels waar je bijna alles kunt kopen en je kunt kiezen tussen levering aan huis of afhalen in de winkel. Die extra service is goed voor een sterke meerverkoop. Bol.com heeft er een fantastisch eindejaar op zitten, op een piekmoment kreeg het zeven bestellingen per seconde. Uit de kwartaalresultaten van moederbedrijf Ahold blijkt dat Bol.com de zwakkere prestaties van de Nederlandse winkels van Albert Heijn zelfs goedmaakte.
Ahold kocht de grootste webshop van Nederland in 2012 voor ongeveer 350 miljoen euro. Een jaar daarvoor nam Delhaize in de Balkan de keten Delta Maxi over voor 932,5 miljoen euro. Die activiteiten presteren ondermaats en Delhaize moest al 435 miljoen euro afschrijven. Het had beter Bol.com gekocht en dan overal in zijn Belgische winkels afhaalpunten ingericht. Daarmee waren de Belgische activiteiten versterkt en Delhaize had kunnen profiteren van de snelgroeiende e-commerce in Nederland.
Delhaize en Carrefour krijgen klappen door hun conservatieve strategie. Ze kunnen zich niet meer voldoende differentiëren met hun uitgebreider assortiment en betere diensten in de winkels. De consumenten zijn prijsbewuster geworden en hechten er minder belang aan. Ze kiezen vaker voor Colruyt, Lidl en Aldi. Die drie ketens hebben de voorbije jaren hun winkels aangenamer ingericht. Zij bieden ook delicatessen aan — de dada van Delhaize — vaak tegen erg scherpe prijzen.
Het verhaal van de blauwe en de rode oceaan, een klassieke managementparabel, is perfect van toepassing op de structurele verschuiving die zich in de supermarktsector doorzet. De ene oceaan is het klassieke speelveld waar de focus ligt op het verkopen van etenswaren in de winkel. Te veel haaien jagen er op dezelfde klanten en door dat onderlinge gevecht kleurt het water rood. Colruyt en Albert Heijn hebben een nieuwe, minder bevolkte oceaan opgezocht. Zij binden hun klanten ook online aan zich met een uitgebreider assortiment.
STIJN FOCKEDEY
Colruyt en Albert Heijn hebben een nieuwe, minder bevolkte markt gevonden. Zij binden hun klanten ook online aan zich met een uitgebreider assortiment.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier