MARKETING. DE VLIEGENDE HOLLANDER
Drie jaar lang was Gertjan Keg de man achter het “frequent flyer”-programma van Sabena. Nu neemt hij de leiding van het Brusselse kantoor van de Carlson Marketing Group.
Zijn haar is grijzend en wat warrig. Hij spreekt uitstekend Frans voor iemand die van boven de Moerdijk komt. Gertjan Keg (41 jaar) is een bescheiden man die zich niet gauw laat overbluffen. Dat is ook de stijl van de groep waarin hij sinds 1985 aktief is. “Carlson heeft altijd diskreet gewerkt, wat niet belet dat de groep een omzet haalt van 300 miljard frank. ” Het Amerikaanse Carlson, waarvan de aandelen in handen zijn van één familie, bezit immers niet alleen een marketing-afdeling, waar Keg voor werkt, maar heeft zich ook sterk ontwikkeld in de toeristische sektor, via de Carlson Travel Group (Carlson Wagonlit Travel, in Europa) en de Carlson Hospitality Group (de Radisson hotels/SAS).
Sinds juni van dit jaar is Gertjan Keg algemeen direkteur van het Brusselse kantoor van de Carlson Marketing Group. Hij staat aan het hoofd van een team van 15 below the line-specialisten (verkooppromotie, sponsoring, direct marketing, enz.). De specialiteiten van het huis zijn incentives en loyalty marketing. Met andere woorden, de kunst om klantenbinding op te bouwen met behulp van een goed opgebouwde database. “Wij hebben altijd de voorkeur gegeven aan een kleine maar prestigieuze klantenkring. Nu willen we wat agressiever worden. Ons streefdoel is in de top-5 van de promotiebedrijven te geraken, ” verklaart Keg.
Gertjan Keg werd in een plaatsje ten zuiden van Amsterdam geboren. Hij is acht jaar wanneer zijn vader, die bij Philips werkt, aangesteld wordt in Peru. Hij volgt hem en blijft er vier jaar. Nadien keert hij terug naar Nederland om er zijn studies voort te zetten. Op zijn 20ste komt hij in Antwerpen terecht, waar hij een diploma vertaler-tolk Engels-Spaans-Nederlands behaalt. Na zijn studies werkt hij eerst als vertaler bij het Europees parlement. In 1982 begint hij te werken voor een Brussels reklamekantoor. Die wereld boeit hem, zodat hij drie jaar later een eigen agentschap opricht. Het avontuur is echter van korte duur. Niet vanwege managementproblemen, maar omdat de Nederlander een internationale funktie krijgt aangeboden in het Europese hoofdkwartier van de Carlson Marketing Group in Londen. Gertjan Keg : “Ze zochten iemand die Europese budgetten kon binnenhalen. Vermits ik vijf talen kende, boden ze mij de job aan. “
Zijn eerste standplaats is Brussel, maar na enige tijd moet hij naar Keulen verhuizen. In 1991 keert hij terug naar onze hoofdstad, waar hij client service director wordt voor het Belgische kantoor van de groep. Al snel krijgt hij de opdracht het “frequent flyer”-programma van Sabena uit te werken. Drie jaar lang heeft hij de leiding gehad van het programma. Als verantwoordelijke van de operaties vanuit België hoopt hij nog meer kontrakten van dat kaliber binnen te halen. Hij heeft er alle vertrouwen in dat het hem zal lukken. “Carlson is een naam met prestige, hij heeft alleen wat meer bekendheid nodig. “
GERTJAN KEG (CARLSON MARKETING GROUP). Wat agressiever in de markt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier