Luchthaven wacht op visie

Toeval bestaat niet. Op dezelfde dag dat Brussels Airlines in Chicago de eerste stap deed om toe te treden tot Star Alliance – een samenwerkingsverband van luchtvaartmaatschappijen dat wordt gedomineerd door Brussels Airlines-overnemer Lufthansa – moest minister-president Kris Peeters in het Vlaams Parlement toegeven dat de Vlaamse regering er nog altijd niet uit is hoe de langetermijnvisie voor de luchthaven van Zaventem eruit moet zien.

Het eerste bericht is, hoewel niet onbelangrijk voor Brussels Airlines zelf, in se een non-event. Met enige zin voor overdrijving zou je kunnen stellen dat het pas opmerkelijk zou zijn geweest wanneer Brussels Airlines had gekozen voor een andere luchtvaartalliantie. De ontwikkeling van de luchthaven, tot nader order een sleutelelement in de logistieke uitbouw van dit land, verdient echter beter.

Daarom is het des te opmerkelijker dat er al 2,5 jaar een ontwerpvisie op tafel ligt. Maar meer dan het in ontvangst nemen is met die ‘Strategische Visie Zaventem’ nog steeds niet gebeurd. Niemand zal beweren dat een toekomst uitstippelen voor een luchthaven een eenvoudige klus is. Er is het economische aspect: 60.000 directe en indirecte jobs, een aantal dat volgens de studie tegen 2025 kan verdubbelen. Die worden in de weegschaal gelegd met de mobiliteit in de regio, en factoren als milieu en leefbaarheid, twee punten waarover de discussie nog extra wordt bemoeilijkt omdat de Brusselse en Vlaamse overheden nog altijd verschillende normen hanteren, bijvoorbeeld voor geluid.

Is geen visie hebben een ramp? Blijkbaar niet, want ook de jongste 2,5 jaar bleef de luchthaven succesvol. Zelfs het gedeeltelijke vertrek van DHL lijkt Zaventem nauwelijks te deren. Ook van het Strategisch Actieplan voor Reconversie en Tewerkstelling (Start) van de luchthavenregio wordt werk gemaakt: het is nog steeds de bedoeling dat de besteding van de 220 miljoen euro zware investeringspot wordt vastgelegd tegen 2011.

Toch mag het belang van een duidelijke visie niet worden geminimaliseerd. Duidelijkheid in het beleid is eigenlijk het minste wat zowel de economische actoren als de omwonenden mogen verwachten. Op het Waalse luchthavenbeleid kan misschien wel een en ander aan te merken zijn, het heeft in ieder geval het voordeel dat het bestaat. Het gekibbel met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ontslaat de Vlaamse regering niet van haar verantwoordelijkheid om eerst te weten wat ze zélf wil. En het is niet omdat het gebrek aan beleid geen zichtbare sporen nalaat op Zaventem, dat hetzelfde kan worden gezegd van de luchthavens in Antwerpen en Oostende.

Gelukkig is er altijd een oplossing. De Stragische Visie gaat uit van een aantal prognoses, zoals een jaarlijkse groei van de luchthaven met 4 procent, en een stijging van 15 naar 35 miljoen passagiers. Cijfers die op lange termijn weliswaar nog relevant worden geacht, maar toch moeten worden bekeken in het kader van de crisis. Minister van Economie Patricia Ceysens (Open Vld) mag nu het dossier verder onderzoeken. Vermoedelijk zal dat studiewerk voldoende lang duren om een eventuele beslissing pas na de regionale verkiezingen te hoeven nemen. (T)

Luc Huysmans

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content