KUNST MOET BEWEGEN
Transports G. Farin is in het transport van kunstwerken Belgisch marktleider en prominent medespeler op de Europese markt.
G uy Farin zette precies een halve eeuw geleden zijn transportzaak van kunst en antiek op. “De omstandigheden waren heel gunstig,” blikt huidig gedelegeerd bestuurder Michel Farin op de beginjaren terug. Samen met zijn oudere broer Yvan heeft de 38-jarige Michel het bedrijf uitgebouwd en geïnternationaliseerd.
“Direct na de Tweede Wereldoorlog was Brussel onbetwist de draaischijf van de Europese kunstmarkt. Vader woonde aan de Zavel dat, veel meer dan vandaag, het bruisende hart van de kunst- en antiekhandel was. Hij was de eerste in België die zich op deze gespecialiseerde markt concentreerde. Hij zou bovendien lange tijd de enige blijven.”
Stichter Guy Farin deed alleen vervoer in België. Die aanpak veranderde drastisch toen zonen Michel en Yvan begin jaren tachtig in het bedrijf stapten. Zij mikten op internationalisering. Sindsdien kende de onderneming een geweldige groei. In 1982 bedroeg de omzet amper 4 miljoen frank. Vorig jaar haalde de onderneming 165 miljoen.
De hoofdzetel van het bedrijf is aan de Haachtsesteenweg in Schaarbeek. De troosteloze gevel is geenszins representatief voor de dynamiek in de gebouwen. De bureaus en bewaarplaatsen zijn met snufjes van moderne technologie uitgerust. Michel Farin: “De mogelijkheden van de informatica hebben we van meetaf aan in onze bedrijfsvoering ingepast. Onze website kreeg al meer dan 100.000 hits de voorbije twee jaar. Voorlopig is de site alleen in het Frans, maar een Engelse en Nederlandstalige versie volgen weldra. Meer en meer opdrachten komen via e-mail binnen. De informatica is des te belangrijker omdat we wereldwijd actief zijn.”
De helft van de omzet komt van vervoer naar 32 beurzen voor rekening van galerijen. Voor Tefaf in Maastricht deden 22 galerijen een beroep op Farin. “De meeste beurzen zijn in Europa gesitueerd, maar we hebben er ook acht in de Verenigde Staten. We leveren een full service. In vaktermen spreken we van ‘nail to nail’ opdrachten: van het inpakken tot het uitpakken en ophangen op het salon. Intussen zorgen we ook voor alle wettelijke formaliteiten. We werken nooit met onderaannemers. De cliënten appreciëren het dat dezelfde mensen de goederen inpakken, begeleiden en ook weer uitpakken.”
Discretie is geboden in deze wereld waarin met vele miljoenen wordt gegoocheld. Over de identiteit van zijn cliënten laat Michel Farin niets los, behalve dat er nogal wat adel tussen schuilt, naast rijke industriëlen-kunstverzamelaars en vooral galerijen. De waarde van de vervoerde goederen schat hij op “6 tot 10 miljard frank per jaar”. Het duurste voorwerp dat Farin vervoerde, was een schilderij dat het van Parijs naar New York vloog waar het voor 38 miljoen dollar werd afgehamerd.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier