Koning der juweliers

Cartier bestaat dit jaar 150 jaar en de wereld zal het geweten hebben. Het monument uit de luxewereld stelt zijn grote creaties tentoon in het Metropolitan Museum in New York en het British Museum in Londen en brengt een nieuwe collectie uit om de verjaardag nog meer luister bij te zetten : les Collections Privées.

TEKST : HENK VAN NIEUWENHOVE

Het was in 1847 dat Louis-François Cartier in de rue Montorgeuil nummer 31 een juwelierszaak overnam en zich in de wereld van de luxe stortte. Cartier, de man met de gouden handen, werd op korte tijd bekend tot in de hoogste kringen van Frankrijk en zal spoedig juwelen leveren aan keizerin Eugénie, gevolgd door een hele reeks vorsten en vorstinnen uit de hele wereld : Spanje, Portugal, Siam, Egypte, Rusland, België en Groot-Brittannië, om er slechts een paar te noemen. In 1902 bestelt de latere Britse vorst Edward VII 27 diademen bij Cartier met het oog op de nakende troonsbestijging. Cartier wordt voortaan de ‘Juwelier der koningen, de koning der juweliers’ genoemd. In de periode vanaf 1900 tot aan de Tweede Wereldoorlog drukt Cartier echt zijn stempel op een tijdperk. De belle époque past Cartier als gegoten. Het is ook de periode van de nouveaux riches, de nieuwe sterren uit de wereld van de mode, de parfums, de automobielsector, de film… Het sterrendom draagt Cartier op handen. Uitgerekend deze boeiende periode vormt de basis voor de dubbele tentoonstelling New York/Londen over het beroemde huis.

Toch is het

niet allemaal rozengeur en maneschijn geweest in die 150 jaar. Na Wereldoorlog II kent Cartier een vrije val, die pas in de jaren ’70 gestopt werd door een spectaculaire innovatie : les Must de Cartier. De familie Cartier is inmiddels na vier generaties uit het bedrijf verdwenen ; de nieuwe strategen heten voortaan Robert Hocq en Alain Dominique Perrin (kortweg ADP). Perrin is de man die het concept van les Must uitgetekend heeft, de magische formule die de luxe bereikbaar heeft gemaakt voor een groter publiek. Na de dood van Hocq in 1979 werd Perrin voorzitter van Cartier International. We ontmoetten ADP tijdens het Salon International de la Haute Horlogerie in het Palais des Expositions et des Congrès in Genève, de prestigieuze horlogebeurs die zich sedert een zestal jaren heeft afgescheiden van de Weltmesse für Uhren und Schmuck in Bazel. “Omdat in Bazel de sfeer van de luxe onvoldoende tot zijn recht kwam”, vertelt een zelfzekere Perrin. “Het is niet tussen de mosselen en de hamburgers dat je een horloge aan de man moet brengen. Je suis Parisien ; je suis un homme de luxe.” Cartier stelt dus in Genève alle luxemerken die met de groep verbonden zijn, voor : Piaget, Mont Blanc, Dunhill, Franck Müller, Baume & Mercier en de jongste aanwinst Vacheron Constantin. “Vacheron is een cult-merk ; het oudste horlogemerk ter wereld ; een instituut ; een historisch monument”, schreeuwt Perrin zijn enthousiasme uit over de nieuwe acquisitie. “Talent, design en traditie gaan samen bij Vacheron. Bovendien is dit een uitgesproken mannenmerk, terwijl Cartier een merk voor vrouwen is. We zijn dus uiterst complementair. Et d’ailleurs : c’est le plus créative qui gagne. Zo gaat dat in ons beroep.” De wereld van de haute horlogerie ontsnapt niet aan de economische wetmatigheden. “Bedrijven gaan dicht, merken worden opgekocht”, aldus Perrin. “Tot er twee of drie zeer grote groepen zullen overblijven, zoals in de wereld van de mode. De crisis in Europa werd door Europa zelf gecreëerd, meneer. Europa heeft zelf de Amerikaanse en Aziatische markt gecreëerd en dreigt daar nu aan tenonder te gaan. Kijk maar naar de werkloosheidscijfers : 13 % in Frankrijk, 12 % in België ; tegenover 3 % in Japan en 5 % in Amerika. De solidariteit is hét grootste probleem in Europa. Ondernemen in Europa is vandaag de dag een hachelijk avontuur. Maar ik ben geen doemdenker. Als je iemand wil genezen, moet je een diagnose kunnen stellen. Welnu : het onderwijs, dat is ons zwakke punt. De opleiding en opvoeding zijn slecht. Men leert onze kinderen dat handel en geld vies zijn. Als ze uit school komen, zijn ze alleen goed in aardrijkskunde en geschiedenis. We moeten de jongeren weer zin geven om te ondernemen. Daarom hebben we met een aantal ondernemingen een school gekocht. De jongeren zijn optimistischer dan men denkt. Zij zijn onze toekomst. Laat ons dus kinderen maken…”

De tentoonstelling ‘Cartier 1900-1939’ loopt nog tot 3 augustus in het Metropolitan Museum of Art in New York. Van 1 oktober 1997 tot januari 1998 verhuist de collectie naar het British Museum in Londen.

Pacha van Cartier. Een origineel model dat werd gecreëerd ter gelegenheid van de 150ste verjaardag. De wijzer heeft aan het ene uiteinde een zon, die de tijd aanduidt van 6 u tot 18 u. Ze staan vroeg op bij Cartier. Dan neemt de maan het over voor de nachtelijke uren van 18 u tot 6 u. Afgewerkt met 18 karaats goud en 29 robijnen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content