iPizza met ecologische en sociale saus
Samir Aberkane verliet het onderwijs zonder diploma en kwam in een fabriek terecht. Daar sprokkelde hij een kapitaaltje bijeen om een pizzazaak op te starten. Vandaag telt KingslizePizza twee vestigingen, in Mechelen en Lier. “Maar we gaan voor een honderdtal, wereldwijd.”
Een witte kroon op een zwarte achtergrond, je zou zo weer in sprookjes gaan geloven. Het logo van KingslizePizza spreekt voor zich. “De klant is hier koning”, knikt uitbater Samir Aberkane terwijl hij ons naar een sfeervolle tafel leidt. De iPad ligt klaar om de bestelling op te nemen en nadien misschien wat spelletjes op te spelen. Niets doet vermoeden dat het verhaal van King- slizePizza zes jaar geleden begon met een kleine oven en twee gammele brommers.
Een paar jaar eerder had Samir zijn schoolloopbaan beëindigd zonder diploma. Hij was nooit een voorbeeldstudent, maar had wel die typische ondernemersgeest. Als zestienjarige trok hij elk vrij moment naar Brussel om in een callcenter wat bij te verdienen. “Ik wilde zo snel mogelijk geld verzamelen om te investeren in een eigen project.”
Op zijn achttiende belandde Aberkane als arbeider op de productieafdeling van een snackfabriek. “We stonden in een bloedhete ruimte aan de band waar duizenden chips passeerden die we moesten checken op hun kwaliteit. Ik koester nog altijd een grenzeloze bewondering voor mijn ex-collega’s. Maar toen de wijzers van de klok stil leken te staan, besloot ik ander werk te zoeken.”
Na twee weken hield de jonge Samir het voor bekeken en diepte hij zijn plan voor een eigen zaak op. “Als student had ik al in een pizzeria gewerkt. De zaak draaide wel, maar de eigenaar had geen liefde meer voor zijn vak. Hij liet klanten wachten, investeerde niet langer en innoveren was ook geen prioriteit.”
In tegenstelling tot zijn baas, hield de ambitieuze Aberkane wel consequent een lijstje bij met wat er allemaal beter kon. Dat overzicht hielp hem bij de start van KingslizePizza en hij vult het nog elke dag aan. De verouderde zaak ging op de fles, maar voor Aberkane was het duidelijk: Mechelen had plaats voor een meeneempizzeria, op voorwaarde dat die professioneel werd gerund. Om het nodige kapitaal bijeen te krijgen, stortte de prille twintiger zich weer op zijn callcenterwerk en ging hij ook in de horeca aan de slag.
Permanente evaluatie
In 2005 was het zover, Aberkane had 6000 euro startkapitaal in de hand. Daarmee huurde hij een historisch pand waar hij een houten tafel en een oven plaatste. De chef en twee koeriers op gammele brommers deden de rest. “Veel glamour was er niet aan”, blikt hij terug. “Maar het geld dat binnenkwam, investeerden we steevast opnieuw in de zaak.”
Zes jaar later runt de pizzaman een bedrijf met 30 medewerkers, twee vestigingen en iPads op de tafels. Dat laatste is geen aardigheidje, zegt Aberkane duidelijk, maar een overwogen zet. “We proberen zo veel mogelijk processen technologisch te ondersteunen. Hoe meer automatisering, hoe meer tijd om te focussen op onze core: de levering van kwaliteitsvolle pizza’s in no time.”
De IT-systemen worden permanent geëvalueerd en aangepast. “We werken aan een volledig nieuw concept dat alle stappen van de workflow omvat, van stockmanagement tot de bereiding en levering aan huis. Het biedt ook evaluatie- en analysemogelijkheden. Op basis daarvan kunnen we onze service optimaliseren, maar ook komen tot een effectieve marketingstrategie.”
Marketing, dat betekent voor King- slizePizza focus op snelheid en authenticiteit. “We vertrekken van de basis: de levering van versbereide kant-en-klare pizza’s”, vertelt de chef terwijl hij gastvrij een drankje serveert. “Die basis willen we extreem perfectioneren, de pizza zelf, maar ook het hele gebeuren errond. De communicatie, de telefoondesk, de keuken, de informatieverwerking, de levering en de verpakking. We proberen alles te verbeteren en het hele concept naar een hoger niveau te tillen.”
Aberkane haalt er een pizzadoos bij: een zwart exemplaar met de bekende witte kroon. Binnenin is de box in verschillende vakjes verdeeld. Die bieden plaats voor een servet, een bijgerecht en een muntsnoepje achteraf. “De doos maakt duidelijk dat het hier niet zomaar om fastfood gaat. We willen de klant verwennen en tonen dat ons product met zorg, liefde en vakkennis wordt gemaakt.”
En dat lukt de pizzaman naar eigen zeggen wonderwel. “Steeds meer bedrijven plaatsen bij ons een bestelling. Ze weten dat ze zo’n KingslizePizzaBox zonder schroom op hun vergadertafel kunnen plaatsen.”
Sociale bewogenheid
Als het aan Aberkane ligt, staan zijn pizza’s over vijf jaar ook buiten België op het menu. “Momenteel hebben we een vestiging in Mechelen en in Lier. Antwerpen wordt de volgende stop. Mettertijd willen we in België vijftien franchisezaken openen en uitbreiden tot een honderdtal pizzeria’s wereldwijd.”
De Mechelse pizzaman droomt mondiaal, maar wil zijn zaak ook sociaal verankeren in de Maneblussersstad. “Iedereen die aan de slag wil, krijgt bij ons een kans, zonder onderscheid naar afkomst, geaardheid, huidskleur of geloof. Zo werken we samen met enkele scholen om kansarme jongeren voor te bereiden op de arbeidsmarkt, door hen op te leiden on the job.” Ecologie is een ander stokpaardje van Aberkane. “Wie jaarlijks 100.000 pizza’s levert, draagt een behoorlijke verantwoordelijkheid. Afval sorteren is een evidentie. Voorts hebben we dit jaar met elektrische scooters geëxperimenteerd. Hun capaciteit was niet helemaal toereikend, maar toch hebben we in een aantal exemplaren geïnvesteerd. We hebben ook een elektrische auto gekocht.”
Het wagenpark van acht auto’s dient voor de pizzalevering, maar wordt ook voor gratis patiëntenvervoer gebruikt voor mensen die geen taxi kunnen betalen. Zelf rijdt Samir elke dinsdagmorgen als vrijwilliger rond. “Ik zie het als mijn bijdrage aan de maatschappij”, stelt de jonge ondernemer overtuigd.
Een modelonderneming lijkt het wel, de pizzazaak van Aberkane. De prille dertiger glimlacht en bedankt, maar voegt er tegelijk kordaat aan toe. “Ik hoef niet per se te weten wat er goed loopt. Ik wil vooral dat klanten me vertellen waarover ze niet tevreden zijn. Want door te verbeteren kun je groeien. Een gezonde portie kritiek en zelfreflectie is voor elke ondernemer essentieel.”
Zonder vernieuwing mag je het volgens Aberkane trouwens vergeten. “Ik hou de markt goed in de gaten, probeer trends te traceren en de concurrentie telkens voor te zijn.” Hij vertelt over zijn collectie flyers van pizzakoeriers wereldwijd. “Ze lijken allemaal op elkaar en vertelden me vooral dat wij iets anders moesten doen. Wie vooruit wil, moet zich onderscheiden.”
Berekend risico
Aberkane was achttien, had een idee en maakte het waar: een witte kroon die schittert op een zwarte achtergrond. Jonge starters kijken ongetwijfeld naar hem op. Maar hoe kreeg hij zijn zaakjes uiteindelijk rond? “Als ondernemer moet je hard werken en risico’s nemen, maar zorg er steeds voor dat die risico’s berekend zijn. Vandaag investeren we bijvoorbeeld al onze winst en een hoop vers kapitaal in de uitbreiding van KingslizePizza en marketing in het buitenland.”
“We doen dat allemaal met eigen middelen, los van derde geldschieters zoals banken. Zo zijn we er zeker van dat als het misloopt, we geen problemen krijgen met mogelijke terugvordering van schuld. Een goede voorbereiding is cruciaal: een grondig marktonderzoek en een haalbaar businessplan maken de onderneming al voor 80 procent geslaagd. Voor de rest moet je jezelf blijven heruitvinden en er elke dag weer met hart en ziel voor gaan.”
En wat met die afgebroken schoolcarrière? “Ik heb mijn school niet afgemaakt en ben op mijn achttiende in de fabriek beland. De belangrijkste lessen heb ik al doende geleerd. Toch hoop ik dat jongeren mijn verhaal niet als een excuus gebruiken. Een goede basisopleiding is zeker niet verloren. Ze maakt je des te sterker in de praktijk.”
GOELE GEERAERTS, FOTOGRAFIE THOMAS LEGRÈVE
“Wie jaarlijks 100.000 pizza’s levert, draagt een behoorlijke ecologische verantwoordelijkheid”
“Hoe meer automatisering, hoe meer tijd om te focussen op onze core: de levering van kwaliteitsvolle pizza’s in no time”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier