Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere (Showpad): ‘We mogen niet achterover leunen’
Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere zijn samen de tiende genomineerde voor de Manager van het Jaar.
3 vragen aan Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere
Showpad groeide in vijf jaar van drie oprichters naar een bedrijf met 211 medewerkers. Hoe blijven twee jonge managers dat de baas?
Pieterjan Bouten: “Er zijn maar een paar manieren om een bedrijf zo hard te doen groeien zoals Showpad, maar het zijn meer dan clichés: ons omringen met goede mensen die samen met ons de groei kunnen dragen, zorgen dat ze zich volledig vinden in de missie van het bedrijf, en dat ze impact kunnen hebben. Bij In The Pocket (een ontwikkelaar van mobiele apps waar beiden medeoprichter van zijn, nvdr) probeerden we in het begin iets te veel alles te controleren. Medewerkers moeten veel vrijheid krijgen, een kader waarin ze echt succesvol kunnen zijn. Dat hebben Louis en ik snel geleerd. We hadden eigenlijk geen ervaring met het leiden van grote teams. We hebben al doende moeten leren, met vallen en opstaan.”
Door de kapitaalverhoging beschikt Showpad over een oorlogskas. Heeft de injectie nog voordelen?
Louis Jonckheere: “Het is gemakkelijker om grote bedrijven te overtuigen. Voor we de kapitaalverhoging deden, werden we in de VS vaak gezien als ‘that company from Belgium’. De instap van het Amerikaanse Insight Venture Partners gaf onze reputatie een grote boost (Jonckheere verhuisde voor Showpad naar San Francisco, nvdr). Bovendien hechten grote bedrijven veel belang aan de financiële stabiliteit van de bedrijven waarmee ze samenwerken. Dat is ook in Europa het geval.”
Is de markt wel groot genoeg?
Pieter Jan Bouten: “Ze is nog altijd zeer onvolwassen. Ongeveer 6 procent van de grote bedrijven gebruikt sales enablement-oplossingen zoals Showpad. We merken dat bij onze klanten, die hebben een early adopter-mentaliteit. Showpad draait nu al een mooie omzet, maar heeft nog veel potentieel.”
CV
Pieterjan Bouten
Diploma: communicatiewetenschappen (KU Leuven), master in international business (HUB-Ehsal)
2006-2007: consultant bij Accenture
2007-2010: een van de eerste werknemers van de Belgische netwerksite Netlog
2010: richt samen met Louis Jonckheere en Jeroen Lemaire de app-ontwikkelaar In The Pocket op. Hij en Jonckheere zijn er nu bestuurder
2011: richt samen met Louis Jonckheere en Peter Minne Showpad op, sindsdien co-CEO
Louis Jonckheere
Diploma: rechten (UGent) en MBA aan Vlerick Management School
2009-2010: begint zijn carrière bij Netlog
2010: medeoprichter In The Pocket
2011: richt samen met Pieterjan Bouten en Peter Minne Showpad op, sindsdien co-CEO
Omzet 2015: 10 miljoen euro
Werknemers: 211
Showpad in vier aandachtspunten
Wat doet het bedrijf?
Oorspronkelijk was Showpad een tool om verkooppresentaties te delen en te presenteren op tablets. De voorbije jaren is dat uitgebouwd tot een veelzijdig platform voor marketeers en verkopers. Een belangrijke functionaliteit is de mogelijkheid om voortdurend de effectiviteit van de presentaties en ander marketingmateriaal te meten tijdens het verkoopproces.
Vandaar de keuze
In 2015, vier jaar na de oprichting, brak Showpad al door het plafond van 10 miljoen euro omzet. In tegenstelling tot andere Vlaamse start-ups talmde het niet met zijn internationale expansie. Het bedrijf heeft vestigingen in Gent, Londen, San Francisco en Portland. Daar plukt het nu de vruchten van, met meer dan 1000 klanten in 52 landen. Dit voorjaar haalde Showpad 50 miljoen dollar op, grotendeels bij het gereputeerde VC-fonds Insight Venture Partners uit Silicon Valley. Dat is opmerkelijk, want in het mekka van de tech-industrie is het investeringsklimaat verslechterd.
Het markantste feit van het afgelopen jaar
“De kapitaalverhoging steekt er bovenuit. Insight is een van de beste tech-investeerders ter wereld en doet slechts een tiental investeringen per jaar. Daarvoor bekijkt het duizenden start-ups en dan is het straf dat Showpad er tussen zit. Bovendien zit Jeff Horing, de oprichter van Insight, in onze raad van bestuur”, zegt Jonckheere.
De belangrijkste uitdaging
“We hebben nog een lange weg te gaan”, zegt Bouten. “De kapitaalverhoging is een teken dat investeerders in ons bedrijf en in de markt geloven. Maar we hebben nog alles te bewijzen. Als we denken dat we er zijn, dan gaan we er net niet raken. Het bedrijf mag niet achterover leunen. We willen zo snel mogelijk 25 miljoen euro omzet draaien, dat is het volgende grote doel.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier