Koen Van Gerven (CEO bpost): ‘Ik wil aan tafel zitten’

Koen Van Gerven © belga
Roeland Byl redacteur bij Trends

Koen Van Gerven is de zesde genomineerde voor de Manager van het Jaar.

3 vragen aan Koen Van Gerven

De overname van PostNL mislukte. Heeft dat de ambities van bpost een deuk gegeven?

Van Gerven: “Onze ambitie hangt niet af van één dossier. Ambitie heeft te maken met wie je bent en wat je kunt. Pas dan komt het willen. Weet je, de afgelopen jaren zijn er nog overnamedossiers mislukt. Denk aan de Roemeense Post. You win some, you lose some. Ik vind het belangrijk om niet meegesleept te worden in een dossier. Je moet altijd bereid zijn uit een deal te stappen.”

Er komt kritiek op de vergoeding voor het krantenbedelingscontract en de universele diensten. Kan bpost zonder?

Van Gerven: “Uiteraard kunnen we zonder. Als die inkomsten wegvallen, knippen we de kosten weg. Geen probleem. Al zou het krantenlandschap in België er wel verder door verschralen. En dat is voor mij het echte debat. Ook in het vraagstuk van de universele dienstverlening. Kan onze samenleving zonder een vorm van universele dienstverlening rond de last mile? Zeker met een aantal maatschappelijke evoluties die ik op ons zie afkomen lijkt dat niet vanzelfsprekend. Al ga ik wel akkoord dat de invulling van universele dienstverlening makkelijker moet kunnen evolueren dan nu het geval is.”

U was jarenlang bankier. Mist u het bankieren of bent u liever de baas van 26.000 postmensen?

Van Gerven:“Er staan 35 jaren op mijn professionele teller en ik heb in verschillende bedrijven gewerkt. De uitdagingen zijn vrij analoog. Het gaat over klanten, verandering, mensen overtuigen en meekrijgen in een verhaal voor morgen. Ik heb graag bij Generale Bank gewerkt. Het was een fantastische leerschool die ook kansen gaf aan jongeren. Heel wat van mijn toenmalige collega’s vind je terug in de diaspora van het Belgische bedrijfsleven. Bij Acerta heb ik geleerd wat het is om eindverantwoordelijkheid te hebben en keuzes te moeten maken. Bpost is een groter bedrijf, erg zichtbaar en de post is zowat van iedereen. Het maakt dat je echt alle registers kan en moet opentrekken. En daar hou ik eigenlijk wel van.”

CV

Geboren op 24 januari 1960

Diploma: handelsingenieur aan de KU Leuven en MBA aan Cornell University (VS)

1982-2001: Generale Bank (verschillende functies)

2001-2006: CEO Acerta

2006-2014: directiecomité bpost, verantwoordelijk voor ICT, sales & marketing

2014-nu: CEO bpost

Bestuurder bij SD Worx, International Post Corporation

Omzet 2015: 2,4 miljard euro

Ebitda 2015: 583 miljoen euro

Nettoresultaat 2015: 328 miljoen euro

Werknemers: 26.381

Bpost in vier aandachtspunten

Wat doet het bedrijf?

Bpost is het afgelopen decennium geëvolueerd van een brievenbezorger tot een logistieke speler. Daarbij zoekt de onderneming haar competitieve sterkte in het bestaande fijnmazige netwerk om de last mile in de logistieke ketting te verzekeren.

Vandaar de keuze

2016 was een belangrijk jaar voor bpost. Operationeel zitten het reorganisatieplan Vision 2020 en de bouw van een nieuw sorteercentrum op schema. Strategisch wist het postbedrijf via overnames zijn pakjesdivisie te versterken. Op die manier speelt bpost in op de groeiende e-commerce. Bovendien lijkt het in de brievenactiviteit de volumes beter te kunnen vasthouden dan de voorbije jaren. Topman Koen Van Gerven gelooft dat de combinatie papier en digitaal relevant blijft. Hij denkt daarbij bijvoorbeeld aan de app om een smartphonefoto als fysieke postkaart te versturen.

Het markantste feit van het afgelopen jaar

De bijna-overname van PostNL beroerde in juni even de gemoederen en is tekenend voor het groeiende zelfvertrouwen bij bpost. “Ik heb het gevoel dat we dit jaar de perceptie van stoffig overheidsbedrijf definitief van ons afgeworpen hebben”, zegt Van Gerven. “Als groot Belgisch bedrijf willen we het beslissingscentrum in dit land houden. In een economische dynamiek van eten of gegeten worden liggen Belgische bedrijven dikwijls op tafel. Ik wil aan de tafel zitten.”

De belangrijkste uitdaging

“De digitalisering is onze belangrijkste bedreiging, maar ook onze grootste opportuniteit”, zegt Van Gerven. Om relevant te blijven in een gedigitaliseerde wereld probeert bpost zijn aanbod aan te passen aan de driedimensionale pakjeswereld. “De verwachtingen van onze klanten zijn anders voor een brief dan voor een pakje. Niemand wacht op zijn factuur van Engie, maar wie een smartphone bestelt, wil die zo snel mogelijk hebben. Onze distributie wordt daarom uitgebreid met leveringen op zaterdag en zondag. We zullen ook meer flexibiliteit moeten hebben voor same day delivery, of two man delivery. Op al die veranderingen moeten we antwoorden hebben. Dat betekent ook aandacht voor innovatie. Daarom zijn we actief in start-ups zoals Citydepot of Parcify en nemen we initiatieven zoals Bringr.

Partner Content