Johan Thijs (CEO KBC): ‘Kostenefficiëntie zit in onze genen’

© Karel Duerinckx
Patrick Claerhout
Patrick Claerhout redacteur bij Trends

Johan Thijs is de negende genomineerde voor de Manager van het Jaar.

3 vragen aan Johan Thijs

Veel banken in België herstructureren hun activiteiten, met fors banenverlies tot gevolg. Waarom is dat niet aan de orde bij KBC?

Johan Thijs: “Er liggen inderdaad geen plannen op tafel om ons personeelsbestand fors af te slanken of de kantoren te verzelfstandigen. Dat betekent niet dat wij immuun zijn voor de lage rente, de hoge banktaksen of de digitalisering. We moeten daar niet flauw over doen, ook voor ons is dat een uitdaging. Maar KBC is daar al jaren proactief mee bezig. Daarom moeten wij nu niet plots drastisch bijsturen.”

In rendabiliteit en kostenefficiëntie geeft KBC veel andere banken het nakijken. Hoe verklaart u dat?

Johan Thijs: “Toen KBC gered werd door de overheid, hebben wij de koe bij de horens gevat. Wij wisten dat we 7 miljard euro staatssteun en bijna evenveel rente en boetes moesten terugbetalen. Daardoor zijn rendabiliteit en kostenefficiëntie een wezenlijk deel van KBC geworden. We dragen het in onze genen. Gedurende jaren zijn wij bezig geweest met het stroomlijnen van de organisatie, en dat proces gaat door. Bovendien zorgt ons geïntegreerd bank-verzekeraarmodel voor synergie, waardoor we geen dubbele kosten maken.”

Vorig jaar deed KBC een kleine overname in Slowakije. Gaat de groep verder op het overnamepad?

Johan Thijs: “Onze focus ligt op organische groei. Maar in een aantal activiteiten kunnen we ons doel – bij de marktleiders in onze kernmarkten behoren – niet op eigen kracht realiseren. Als zich daar mogelijkheden voor een overname aandienen, bekijken we die. Dat impliceert dat we niet geïnteresseerd zijn in acquisities buiten onze kernmarkten. Bovendien moeten overnames passen in ons klantenprofiel, onze marktpositie voldoende versterken en duurzaam bijdragen tot de groepswinst. Als die criteria niet vervuld zijn, doen we het niet.”

CV

Master in de toegepaste wiskunde en master in de actuariële wetenschappen aan de KU Leuven

1988: ABB Verzekeringen

1995: hoofd van de afdeling Niet-Leven in Limburg; in 1998 regionaal manager voor Limburg en het oosten van België bij KBC Verzekeringen

2001: senior general manager schadeverzekeringen van KBC Verzekeringen

2006: lid van het directiecomité van KBC België

2009: lid van het directiecomité van KBC Groep en CEO van KBC België

2012: CEO van KBC Groep

Opbrengsten KBC Groep (eind 2015): 7,2 miljard euro

Nettowinst: 2,6 miljard euro

Balanstotaal: 252,4 miljard euro

Eigen vermogen: 15,8 miljard euro

Cost/income-ratio: 55%

Medewerkers: 38.000

KBC in vier aandachtspunten

Wat doet het bedrijf?

KBC Groep is een geïntegreerde bank-verzekeraar die in 1998 ontstond uit de fusie van Kredietbank, CERA Bank en ABB Verzekeringen. De kernmarkten zijn België, Tsjechië, Slowakije, Bulgarije en Hongarije. Daarnaast heeft KBC bankactiviteiten in Ierland en een beperkt aantal andere landen. De groep telt 10 miljoen klanten, van wie 3,5 miljoen in ons land. Uniek aan KBC is het geïntegreerde bank-verzekeraarmodel. De commerciële dynamiek en de kostenefficiëntie stuwden de winst vorig jaar naar 2,6 miljard euro.

Vandaar de keuze

KBC moest in de nasleep van de financiële crisis gered worden met Belgisch en Vlaams overheidsgeld. In de daarop volgende jaren desinvesteerde de groep een groot aantal activiteiten. Ondanks deze moeilijke periode slaagde KBC er vrij snel in weer organische groei en winstcijfers te boeken. Onder het bewind van Johan Thijs groeide KBC uit tot een van de meest performante en efficiënte banken van Europa. Eind vorig jaar betaalde de groep alle resterende staatssteun terug.

Het markantste feit van het afgelopen jaar

De terugbetaling van de 3 miljard euro resterende overheidssteun in december 2015, vijf jaar voor de afgesproken deadline met de Europese Commissie. “Daar zijn we heel trots op”, zegt Johan Thijs. “Ik vind het minstens even belangrijk dat we erin geslaagd zijn van KBC een zeer rendabele, efficiënte en betrouwbare instelling te maken. Alle medewerkers en aandeelhouders hebben grote offers gebracht. Als de Financial Times je de meest Scandinavische bank van West-Europa noemt… Dat zegt alles.”

De belangrijkste uitdaging

“De omslag naar de digitale wereld maken is voor heel de financiële sector de grote uitdaging”, zegt Thijs. “De digitalisering heeft een enorme impact op het consumentengedrag en het verdienmodel. Het komt erop aan de juiste balans te vinden tussen het klassieke bedrijfsmodel en dat van de toekomst. Wij hebben een erfenis van systemen en een cliënteel, waarmee we rekening moeten houden. Banken kunnen niet, zoals vele fintechbedrijven, van scratch beginnen.”

Partner Content