Eddy Duquenne (CEO Kinepolis): ‘We blijven ons heruitvinden’

© Karel Duerinckx
Bert Lauwers
Bert Lauwers redacteur bij Trends

Eddy Duquenne is de achtste genomineerde voor de Manager van het Jaar.

3 vragen aan Eddy Duquenne

U moest van de Mededingingsautoriteit twee Belgische bioscopen van Utopolis van de hand doen, maar hebt ze alle vier verkocht. Een streep door uw rekening?

Duquenne: “We hadden vooraf met dat scenario rekening gehouden. We houden er een bijkomende markt aan over, Luxemburg, vullen ons netwerk aan in Noordoost-Frankrijk en staan veel meer op de kaart in Nederland. Dat we die vier vestigingen samen hebben verkocht, komt omdat ze samen in één vennootschap zaten en het vrij zwaar was ze uit elkaar te trekken. We dachten ook dat het als een geheel een aantrekkelijkere asset zou zijn.”

Kijkt u naar nieuwe markten?

Duquenne: “We gaan niet te ver weglopen van markten die we kennen. Je zult ons morgen niet in China zien doorbreken. Het omgekeerde is wel aan de gang. Chinezen zijn erg actief in andere markten. Dat past in de strategie van soft power van de Chinezen, die via cultuur hun waarden willen uitdragen, en 20 procent van de bioscoopmarkt willen. Dat biedt zeker ook opportuniteiten voor ons.”

Hoe ziet u de toekomst van de sector?

Duquenne: “Toen ik hier begon in 2008, zei iedereen: ‘Allez, wat ga jij nu doen? Cinema heeft toch geen toekomst?’ Vandaag zegt niemand dat nog, en ik merk ook in de arbeidsmarkt dat wij veel gemakkelijker talenten aanwerven dan acht jaar geleden. Wij blijven ons wel telkens heruitvinden. Wij hebben de opkomst van kleurentelevisie en van video-theken overleefd, terwijl iedereen zei dat dat het einde van de bioscoop zou zijn. En ook Netflix of de iPad zou onze toekomst hypothekeren. Maar wij slaan ons er telkens doorheen. Mensen moeten vermaakt worden en vooruitgang in een samenleving betekent ook dat je meer levenskwaliteit en vrije tijd krijgt. En daar spelen wij op in.”

CV

Studies toegepaste economische wetenschappen

Start loopbaan als loketbediende ASLK in Jette

Groeit door tot executive manager corporate banking ASLK Bank/Fortis Bank

1998-2007: co-CEO Sunparks

2007: in raad van bestuur Kinepolis

Sinds 1 januari 2008: CEO Kinepolis

Ex-bestuurder Gimv

Omzet: 301,6 miljoen euro

Nettowinst: 32,3 miljoen euro

Werknemers: 2300

Kinepolis in vier aandachtspunten

Wat doet het bedrijf?

Kinepolis is een Europese bioscooptopper met complexen in België, Frankrijk, Spanje, Nederland, Luxemburg, Zwitserland en Polen. Behalve als bioscoopuitbater is de groep ook actief in filmdistributie, events, reclame en vastgoedbeheer.

Vandaar de keuze

Duquenne heeft sinds zijn benoeming tot CEO eind 2007 Kinepolis gestroomlijnd tot een cashmachine en schoolvoorbeeld van efficiëntie. Kinepolis groeide onder zijn leiding uit tot een voorloper in nieuwe concepten en geluids- en beeldtechnologieën om de filmbeleving te verhogen. Duquenne ontgint ook het potentieel van de bioscoopcomplexen voor b2b-activiteiten en is er ook dit jaar in geslaagd de opbrengsten uit de verkoop van tickets, dranken en snacks sterk te doen stijgen. Bovendien heeft hij de geografische expansie van de groep flink aangezwengeld. Zo opende dit jaar in het Nederlandse Dordrecht Kinepolis’ eerste nieuwbouwbio-scoop sinds 2007. Dit jaar heeft Duquenne ook de complexe overname van sectorgenoot Utopolis afgerond.

Het markantste feit van het afgelopen jaar

“De opening van Dordrecht”, zegt Duquenne. “De vorige lancering van een nieuw gebouwde bioscoop dateert nog van voor mijn tijd. Nooit eerder in de geschiedenis van dit bedrijf stonden zoveel werven tegelijkertijd op stapel. Nog voor de winter openen we bioscopen in Utrecht, Granada en nabij Toulouse. Daarnaast is ook een bio-scoop nabij Parijs in aanbouw en een rist andere projecten is bijna aankondigingsrijp. Drie jaar geleden telden we 23 bioscopen. Straks zullen we onze 50ste openen.”

De belangrijkste uitdaging

“We willen nog meer een zelflerende en zelfinnoverende organisatie zijn en nog slimmer omspringen met de kosten om de grote schokgolven in de bezetting tussen de middag- en de avondsessies op te vangen, of tussen periodes met kaskrakers als James Bond en Star Wars en periodes met weinig aanbod of goed weer. Daarnaast zorgt de geografische expansie wel voor extra dynamiek, maar is het de uitdaging om het juiste type targets te vinden, vaak groepen met een familiale achtergrond.”

Partner Content