Guy Dehond: een bourgondiër in de informatica

Met zijn Innovation Award beloonde CIOnet een amateurkok die altijd in het spanningsveld tussen oude en nieuwe technologie heeft gewerkt.

CIOnet Belgium, de exclusieve club van Belgische informaticadirecteuren, heeft gedelegeerd bestuurder Guy Dehond gelauwerd als een van de innovatiefste informatica-ondernemers van het land.

Dat is opmerkelijk, want Hobokenaar Dehond behoort met zijn 58 lentes niet tot de swingende iPad- generatie. Hij is wel al heel lang creatief. Aan het einde van de jaren tachtig ontwikkelde hij bij Hessenatie een systeem om databases op middelgrote IBM-computers te spiegelen. Het gepatenteerde concept wordt vandaag nog verkocht. “Het beschermde tegen crashes en je hoefde aan je toepassingen niets te veranderen”, herinnert Dirk De Maeyer, destijds de baas van Dehond bij Hessenatie, zich. Met Dehond en Hessenatie zette De Maeyer een firma op om die ontwikkelingen met de hulp van IBM te commercialiseren. Vijfhonderd klanten later verkochten ze het bedrijf aan een Amerikaanse concurrent. “Achteraf gezien voor veel te weinig geld”, zegt De Maeyer.

De verkoop leverde Dehond in 1994 het beginkapitaal voor Inventive Designers. Hij wou een echt kennisbedrijf. “Commercialisering zouden we aan anderen overlaten”, zegt hij. Dat liep niet helemaal volgens plan. Een back-upsysteem voor grote OS/2-klanten werd door de marketeers van IBM kaltgestellt. Voor IBM Parijs mocht Dehond wel een ander probleem aanpakken. Tienduizenden ‘groene’ terminals van IBM konden het opkomende e-mailfenomeen niet aan. De EverGreen e-mailclient van Inventive werd uiteindelijk tot in Brazilië verkocht. Een derde keer scoorde Dehond toen IBM na de overname van Lotus zijn eigen kantoorsoftware voor middelgrote computers liet vallen. Klanten moesten miljoenen documenten omzetten. Voor zijn oplossing baseerde Guy Dehond zich op de toen prille xml-standaard van het world wide webconsortium. Samen met andere open standaarden werd het de basis voor het huidige Scriptura-product van Inventive. Facturen, rekeninguittreksels en andere documenten kunnen vanuit verschillende bronnen naar verschillende formaten worden gepubliceerd. Dexia, AXA, Belgacom en het Australische Suncorp behoren tot de klanten. “Het geheim van Guy is dat hij een soort systeemtools schrijft die iedereen kan gebruiken en die onafhankelijk zijn van toepassingen. Dat opent een vrij brede markt”, zegt De Maeyer.

Doordrijver

Luc Luwel, de directeur van Voka Antwerpen, noemt Dehond, die er bestuurder is, visionair. Zelf noemt Dehond zich “een moeilijke mens”. Dat hij een veeleisende doordrijver is, vergoelijkt hij met een bourgondische flair voor gezelligheid en aandacht voor de familie. “Ik zit er niet mee in om voor 16 mensen te koken”, zegt Dehond, die een zwak heeft voor Japans. “Hij heeft ook talent voor toneel”, verklapt Stef Devriese, nu countrymanager bij Document Dialog, maar bijna tien jaar bij Inventive nadat hij Dehond had leren kennen bij het amateurtoneel van diens geboortestreek Aarschot.

“Je moet het kunnen uitleggen”, bevestigt Dehond, die niet over verkopen spreekt, maar over ‘evangeliseren’. Hij verwijst naar die andere evangelist, Drupal-oprichter Dries Buytaert, de vorige winnaar van de CIOnet Innovation Award. De twee hebben een band. Klaas Bals, de gerespecteerde chief technology officer van Inventive Designers, is ook een jeugdvriend en studiegenoot van Buytaert en bovendien de echtgenoot van Guy’s dochter Joke, die zelf ook informatica aan de Universiteit Antwerpen studeerde. Zij leidt nu business development voor Inventive. “Zij nemen de zaak over. Klaas kwam hier vakantiewerk doen. Hij is blijven plakken”, lacht Dehond. Zijn dochter heeft twee zoontjes, Anders en Linus.

Uit de crisis

Zes jaar geleden haalde Dehond ex-Telindus-directeur Jan De Schepper als bestuurder binnen en drie jaar geleden ook oud-verzekeringstopman Walter Van Pottelberge en voormalig Microsoft-directeur Patrick De Smedt. Grootse plannen? “In de vriezer gestopt tijdens de crisis”, zucht Dehond. Inventive haalde meer dan de helft van zijn omzet uit banken en verzekeraars in de VS. De crisis deed de omzet in 2009 met een kwart terugvallen tot 3 miljoen. Er was 700.000 euro bedrijfsverlies. “Intussen gaan we dit jaar naar 4,6 miljoen. We zullen de geleden verliezen waarschijnlijk helemaal compenseren”, sust Dehond, die 32 mensen werk geeft. Patrick De Smedt nam in februari ontslag, maar Jan De Schepper engageert zich actief en haalde ook voormalig Telindus- en Netlog-marketeer Luc Van Utterbeeck binnen. De Schepper verwacht veel van het nieuwste product IntelliStamp, een systeem om papieren afdrukken even fraudebestendig te maken als het oorspronkelijke elektronisch beveiligde document. Opnieuw een innovatie die nieuwe technologie met oude verbindt. Guy Dehond, Klaas Bals en researcher Nick Hofstede staan op de octrooiaanvraag als uitvinders.

Bruno Leijnse

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content