HST-SPOORLIJN
NMBS trekt Fransen voor. Op 22 mei besteedt de NMBS de HST-spoorlijnen tussen Lembeek en de Franse grens (over een lengte van 73 km) opnieuw uit in de vorm van een onderhandse opdracht na konsultatie.
Vrijdag 28 april jongstleden besloot de raad van bestuur van de NMBS geen gevolg te geven aan het resultaat van de beperkte offerte-aanvraag van 3 maart ’95. Deze eerste aanbesteding werd gewonnen door het Nederlands-Duitse duo Strukton/Weiss met een prijs van 195 miljoen frank. De Franse kombinatie Solux Trafer/Seco Dege/Cogifer/Efac/Taveirne behaalde de tweede plaats met een voorstel van 410 miljoen frank (meer dan het dubbele !). Studies van prijsvergelijkingen wijzen uit dat de Franse spoormaatschappijen ver boven de prijzen van hun Europese konkurrenten uitsteken.
Normaliter kan het openbaar bestuur de aanbesteding slechts vernietigen in geval van onregelmatige of abnormaal lage inschrijvingen. Daarvan moeten dan wel de nodige bewijzen voorgelegd worden. Dat is nu niet gebeurd. De offerte is conform het lastenboek en de eenheidsprijs ligt in dezelfde orde als een gelijkaardig projekt in Zweden. De officiële reden van de schorsing luidt : essentiële wijzigingen aan het projekt. Dit argument bevestigt echter het vermoeden dat de NMBS-top opnieuw bezweken is voor de machtige lobby van de Franse spoormaatschappijen. Ondertussen heeft de studiedienst van de Belgische Spoorwegen TUC Rail, waarin ook Tractebel zetelt, het lastenboek zodanig herschreven dat de uitvoeringsmetode van de Nederlands/Duitse kombinatie niet meer aan bod kan komen.
Woensdag 10 mei maakte Strukton/Weiss als winnaar van de oorspronkelijke offerte de zaak aanhangig bij de Raad van State. Ook de EG-Kommissie diende een klacht in wegens konkurrentievervalsing. Bij dergelijke budgetten druist de techniek van onderhandse overeenkomsten immers in tegen de Europese richtlijnen. Een vergelijking met Communicatiecentrum Noord en Van Hool dringt zich op. Gezien de jurisprudentie de rechters verwerpen nooit de overeenkomst van het openbaar bestuur bestaat het gevaar dat de gedupeerde kombinatie alleen maar een schadevergoeding in de wacht sleept. Dit dossier bevestigt dus de noodzaak aan een wettelijke verbetering van de juridische verweermiddelen inzake overheidsopdrachten (zie Trends van 11 mei 1995).
Tenslotte roept de beslissing van de NMBS om het projekt door middel van een onderhandse procedure uit te besteden de nodige vraagtekens op. De wet laat deze techniek alleen toe bij “hoogdringendheid”, wat hier niet het geval is.
ETIENNE SCHOUPPE (NMBS) Belgische Spoorwegen zijn bereid dubbel zoveel te betalen voor deHST-trajekt tussen Lumbeek en Wannehein om Franse kombinatie in huis te halen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier