Bijna twee keer zo veel tweedehands elektrische auto’s verkocht: 4 redenen waarom ze zo interessant zijn
Op de tweedehandsmarkt zijn tijdens de eerste zes maanden van 2024 bijna dubbel zoveel elektrische wagens verkocht als in de eerste helft van 2023. Auto-experts leggen uit waarom een tweedehands elektrische auto interessanter is dan u denkt.
Vanaf januari tot en met juni werden 10.112 elektrische tweedehandswagens ingeschreven, een stijging met 87,3 procent. Dat blijkt woensdag uit gegevens van de federatie Traxio, die onder meer de autoverkopers en -herstellers vertegenwoordigt. Bijna evenveel inschrijvingen gebeurden door particulieren en bedrijven, al wordt de stijging vooral gedragen door particulieren. Die schreven met 4.970 exemplaren 135 procent meer elektrische occasies in.
Traxio wijst voor die evolutie naar de Vlaamse premie voor de aankoop van elektrische auto’s die dit jaar van kracht is. “Ruim driekwart van de particuliere tweedehandse elektrische auto’s werd ingeschreven in Vlaanderen”, luidt het. De federatie verwacht dan ook dat het wegvallen van de premie de verkoop weer zal doen zakken. “We verwachten dat de markt daar enkele jaren lang onder zal lijden.”
Toch blijft de tweedehandsmarkt ook na het wegvallen van de premie nog bijzonder interessant voor particuliere kopers. We zetten de argumenten op een rij.
1. De prijzen dalen
Hoewel het aanbod elektrische tweedehandsauto’s sterk groeit, blijft het aantal registraties van tweedehands elektrische auto’s achter. Het resultaat is dat de prijzen aantrekkelijker worden. “Er komen steeds meer elektrische wagens vrij na het aflopen van leasingcontracten”, klinkt het bij Traxio. “Maar in tegenstelling tot voor verbrandingsmotoren bestaat er voor elektrische voertuigen geen afzetmarkt in bijvoorbeeld Oost- of Zuid-Europa.”
Volgens cijfers van Traxio is de Porsche Taycan de populairste tweedehands elektrische auto. Het model kende 447 registraties. Twee Tesla-modellen vervolledigen de top drie: Model 3 (398) en Model Y (238).
De premie: extra aantrekkelijk tweedehands
De lagere restwaarde werkt ook als een katalysator met de Vlaamse premie. Wie een tweedehands elektrische auto koopt die minder dan 60.000 euro kost, kan rekenen op een premie van 3.000 euro van de Vlaamse overheid. Er komen dus veel meer tweedehandswagens in aanmerking voor de premie dan nieuwe. Daar ligt de grens namelijk op een aankoopprijs van 40.000 euro.
De premie vraag je aan via het loket van de Vlaamse overheid. Belangrijk is wel om in 2024 toe te slaan, want alleen dit kalenderjaar kan je de premie aanvragen. Eerst werd gecommuniceerd dat de subsidie tot en met 2026 zou blijven, maar al snel bleek dat het budget van minister Lydia Peeters (Open Vld) daarvoor niet volstond.
2. Technisch interessant
Waar vaak misverstanden over bestaan, volgens experts, is of een tweedehands elektrische auto wel een verstandige keuze is. “Consumenten stellen zich voornamelijk vragen over de levensduur van de batterij, maar die twijfel is onterecht”, verzekert Tony Verhelle, autojournalist bij Newmobility.news. “Eerst werd gevreesd dat de batterij na tien jaar een significant deel van haar capaciteit zou verliezen, maar dat blijkt veel beter mee te vallen. Het is zelfs zo dat het vaak technisch mogelijk is een nieuwe en modernere batterij met een grotere capaciteit te plaatsen in een oudere elektrische auto. Die technologie zet nu razendsnel stappen voorwaarts.”
“En dan is er nog de elektromotor, die in feite langer meegaat dan een verbrandingsmotor. Verder zijn er ook nog veel andere onderdelen die bij een elektrische auto langer meegaan dan bij een diesel- of benzinewagen. Als je dus alles samen neemt, kunnen we dus stellen dat elektrische auto’s zeker niet minder geschikt zijn voor de tweedehandsmarkt. Integendeel: je betaalt wat meer, maar het is een betere investering op lange termijn.”
Het beperkte rijbereik blijft voor veel bestuurders de voornaamste doorn in het oog, moet Verhelle toegeven. “Mensen kijken naar het bereik van hun diesel- of benzinewagen en dan komt de elektrische auto niet goed uit die vergelijking. De Belg rijdt nochtans gemiddeld slechts 40 of 50 kilometer per dag, dus of dat in het echt zo’n probleem is, is maar de vraag. Toen we meer dan tien jaar geleden onze gsm’s omruilden voor een smartphone met een touchscreen, hebben we geaccepteerd dat die nieuwe toestellen elke dag aan de oplader moesten in plaats van wekelijks. Voor auto’s zijn we zover nog niet. “
3. Fiscale voordelen en zonnepanelen
Ook fiscaal zijn er veel voordelen verbonden aan elektrische auto’s en dat verklaart ook het succes op de leasemarkt. Omdat er geen CO2-uitstoot is, is het voordeel van alle aard voor werknemers met een bedrijfswagen laag. Daarnaast zijn ze de enige auto’s die dit jaar nog 100 procent fiscaal aftrekbaar zijn.
Maar ook voor de particuliere tweedehandsmarkt zijn er voordelen. In Vlaanderen is voor een elektrische auto geen belasting op de inverkeerstelling (BIV) verschuldigd. Daarnaast is er ook een volledige vrijstelling van de verkeersbelasting voor elektrische auto’s.
Of dat gunstig stelsel op termijn standhoudt, is de vraag. Verhelle denkt van niet. “Die voordelen zullen niet standhouden op lange termijn, want de overheid gaat haar inkomsten uit accijnzen zien slinken, naarmate de huidige auto’s met een verbrandingsmotor in aantal afnemen. Natuurlijk betalen we ook al belasting op ons elektriciteitsverbruik, maar het is twijfelachtig of die de lading dekt”. Los van dat minder fraaie vooruitzicht blijft de elektrische auto interessant voor mensen met zonnepanelen.
4. De komende jaren: rush op kleine modellen
Zoals uit de cijfers van Traxio blijkt, domineren vooral de duurdere modellen de tweedehandsmarkt. Een Porsche Taycan blijft ook in de verzadigde markt en met de premie van 3.000 euro onbetaalbaar voor het gros van de particuliere kopers. Maar dat aanbod moet in de komende jaren een stuk aantrekkelijker worden.
Onder meer Volkswagen, Renault, Citroën en Fiat (groep Stellantis) en Tesla hebben de ambitie om elektrische auto’s uit te brengen met een adviesprijs zo’n 25.000 euro. Woensdag raakte bekend dat Renault nog een stap verder wil gaan: het werkt het aan een elektrische auto van minder dan 20.000 euro. Daarnaast gaan ook meer Chinese merken zich richten op het lagere prijssegment.
“Europese automakers zijn achterop geraakt in elektrisch rijden”, stelt Tony Verhelle vast. Ze beseffen dat ze grote aantallen moeten verkopen als ze een inhaalbeweging willen maken en dat moet natuurlijk met goedkopere modellen gebeuren. Zodra dat soort modellen ook op de tweedehandsmarkt doorstroomt, gaan we interessante prijzen zien, maar tot dan zal de verbrandingsmotor belangrijk blijven op de occasiemarkt”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier
ING België
-
Maatschappelijke zetel:
Brussel
-
Sector:
Banken