Consumeren Consumeren Is de hybride auto de ontbrekende schakel naar volledige elektrificatie? 12 beschouwingen Elektrische wagens verliezen marktaandeel in Europa en de Verenigde Staten. Is de omschakeling naar volledig elektrisch rijden te abrupt voor consumenten? Hybride auto's gelden als de pragmatische tussenstap. "Bij Toyota, de grootste autobouwer, geloven ze dat de elektrische wagen maximaal 30 procent van de automarkt zal beslaan. Dat betekent dat we nog 70 procent andere bronnen moeten hebben: fossiele, waterstof of hybride."
Ondernemen Ondernemen 'Het is niet zo gemakkelijk om je te spiegelen aan Dacia’: puike jaarrapporten van autobouwers Renault en Stellantis 2023 was een financieel boerenjaar voor zowel Renault als Stellantis. Tony Verhelle, autojournalist van Newmobility.news, licht de dynamiek van de hypercompetitieve auto-industrie toe.
Macro-economie & beleid Macro-economie & beleid 'Waar rook is, is vuur': auto-experts herkennen zes signalen die wijzen op sluiting van Audi Brussels Het personeel van Audi Brussels vreest opnieuw voor een sluiting van de fabriek en premier De Coo laat vrijdag een taskforce doorgaan. "We gaan met de verschillende regeringen en de directie samenzitten om de toekomst van de autofabriek te onderzoeken", aldus De Croo. Twee auto-experts fileren de situatie bij Audi Brussels. Ze maken maken een uitgebreide, maar sombere analyse.
Ondernemen Ondernemen Toyota claimt doorbraak voor elektrisch rijden: hoe dichtbij is ze voor de Belgische chauffeur? Een batterij die de helft lichter en kleiner is dan de gebruikelijke EV-accu, en die bovendien gemaakt is tegen de helft van de prijs. ‘s Werelds op één na grootste autobedrijf zegt een mijlpaal te hebben gevestigd die deze technologie dichterbij brengt. Wat zijn vastestofbatterijen? En, wellicht crucialer: wanneer kunnen we ze gebruiken?
Macro-economie & beleid Macro-economie & beleid Duitsland heeft minder laadpalen nodig dan verwacht: hoe vlot de uitrol van het laadnetwerk in ons land? De grootste economie van Europa laat geruisloos haar doel vallen om tegen 2030 over een miljoen oplaadpunten voor elektrische auto's te beschikken in het straatbeeld. Dat berichtte de financiële nieuwssite Bloomberg vorige week. Onze oosterburen blijken de batterij van hun wagen liever thuis dan aan een openbare of semi-openbare laadpaal (op terreinen als de parkings van winkels, supermarkten en fitnesscentra) te vullen. Is het mogelijk dat we daardoor, in een natie van huisje-boompje-tuintje-adepten, ook in België voorlopen op schema?
Nieuws Nieuws Een elektrische auto tweedehands kopen? 5 redenen waarom het interessanter wordt Elektrische bedrijfsauto's bestormen ons wagenpark, maar voor de particulier blijkt elektrisch vaak nog te duur. De tweedehandsmarkt is nagenoeg onbestaand. "Je kunt de mensen geen ongelijk geven, want op dit moment is het aanbod helemaal niet zo sterk", aldus een expert. Maar dat gaat hoe dan ook veranderen.