Tweedehands elektrische auto’s: het aanbod wordt met de dag groter

Tweedehands elektrische auto's
Robert Van Apeldoorn redacteur Trends-Tendances

Vindt u elektrische auto’s nog te duur? Tweedehands biedt een oplossing. Het aanbod groeit met de dag en er is keuze uit verschillende modellen. De markt die lange tijd marginaal was, ontwikkelt zich en raakt georganiseerd.

De prijskaartjes van elektrische auto’s zijn nog altijd een barrière voor veel automobilisten. Nieuwe, goedkopere modellen zijn daar op termijn een oplossing voor. Maar tweedehands elektrische auto’s kunnen op kortere termijn soelaas brengen. Tweedehands is een belangrijke markt, waar meer auto’s verkocht worden dan op de markt voor nieuwe auto’s. Hier kopen de meeste particuliere klanten een wagen. Maar ook kmo’s en zelfstan­digen zijn er heel actief.

Kleinere modellen

“Het aanbod en de keuze zijn groter geworden. Binnen afzienbare tijd kunnen we spreken van een overvloed”, zegt Vincent Hancart, de CEO van AutoScout24 in België en Frankrijk. Dat is het toonaangevende online-autov­er­koopplatform in België. Van de 116.129 voertuigen die op 14 maart werden aangeboden, waren er 6.335 batterijauto’s, een goede 5 procent. In 2022 was dat amper nog iets meer dan 1 procent. Vincent Hancart zei toen nog dat het aanbod zowel klein was als ongeschikt voor een breed publiek, met veel recente auto’s aan de bovenkant van het gamma, grote BMW’s van meer dan 90.000 euro bijvoorbeeld, of dure Tesla’s. “Twee jaar geleden waren de enige betaalbaardere modellen de Renault Zoë en de Nissan Leaf”, vervolgt hij. Dat was dan nog in versies met een korte actie­radius. Tegenwoordig zijn er tweedehands ook compacte auto’s en SUV’s van VW, Skoda, Fiat, Peugeot en Citroën met een actieradius van 300 tot 500 kilometer, die drie of vier jaar geleden op de markt kwamen.

Die trend zal doorzetten, vooral omdat sinds juli om fiscale redenen meer dan 80 procent van de bestelde bedrijfswagens elektrisch is. Over drie à vier jaar zullen die massaal op de tweedehandsmarkt komen.

Tweede wagen

“Het aanbod wordt steeds aantrekkelijker. Een paar jaar geleden was de gemiddelde batterij voor compacte auto’s 20 tot 24 kilowattuur (150 kilometer actieradius), maar nu vind je vlot auto’s met 60 tot 80 kilowattuur (meer dan 400 kilometer), die een breder publiek aanspreken”, bevestigt Hervé Maillien, die Evercar runt, een verkoper van tweedehands elektrische en hybride auto’s in Luik en Nazareth. “We hebben tweedehands­wagens vanaf 12.000 of 13.000 euro, en soms een Renault Zoë voor 10.000 euro.” Op de website vind je een Opel Corsa uit 2021 voor 21.990 euro. Hij heeft een batterij van 50 kilowattuur (meer dan 300 kilometer bereik) en heeft 9.021 kilometer afgelegd. Een Tesla Model 3 uit 2019 met 109.600 kilometer op de teller kost 29.990 euro.

‘Het aanbod en de keuze aan tweedehandse elektrische wagens zijn groter geworden. Binnen afzienbare tijd kunnen we spreken van een overvloed’

Vincent Hancart, AutoScout24

Naast een breder aanbod van voertuigen zijn er nog andere factoren die de overstap naar tweedehandse elektrische auto’s stimuleren. “In Vlaanderen is er de aankooppremie van 3.000 euro”, vervolgt Hervé Maillien. Er is ook een batterijgarantie, meestal voor acht jaar over 160.000 kilometer, met een minimumcapaciteit van 70 procent, boven op de garantie van de dealer. De garantie volgt over het algemeen de auto van eigenaar tot eigenaar. De accu’s blijken ook veel langer mee te gaan dan eerst gedacht.

Dat alles betekent dat particulieren het elektrische avontuur kunnen aangaan en tegelijk de risico’s kunnen beperken. Ze kunnen kiezen voor een recente auto met een lange garantie en een vrijwel onbeschadigde batterij. Of, om de investering te beperken, een kleine elektrische auto van minstens drie jaar oud met een korte actieradius (100 tot 200 kilometer) en een lage prijs proberen, als tweede auto in het huishouden.

Batterijcertificaat

Verscheidene onderzoeken hebben aangetoond dat de batterij minstens zo lang meegaat als een auto die op brandstof rijdt. Om zeker te zijn, kun je de batterij testen en het potentieel ervan meten. “We namen een Tesla Model X uit 2017 terug, met meer dan 231.000 kilometer, waarvan de batterij nog 86 procent van zijn capaciteit had”, zegt de manager van Evercar, die ons ook het testrapport stuurde. Het geeft aan dat van de oorspronkelijke actieradius van 507 kilometer nog 434 kilometer overblijft, een goed resultaat na ruim zes jaar op de weg en talloze snelle oplaadbeurten. Die zijn schadelijker voor de levensduur van een batterij. “We hebben meer dan 5.000 auto’s verkocht en hebben nog nooit een accu moeten vervangen”, zegt Hervé Maillien.

In de nabije toekomst zal het batterijcertificaat een essentieel onderdeel zijn bij de verkoop van een elektrische wagen. Het wordt niet standaard meegeleverd, maar kan door de klant worden aan­gevraagd. Evercar levert het, maar publiceert het niet op zijn website. Mercedes is een van de eerste verkopers die het batterijpotentieel (SoH, state of health) voor tweedehandse modellen publiceren. Op de site Mercedes-Benz Certified zagen we een EQA AMG uit 2021 voor 41.990 euro, met 14.801 kilometer, met de vermelding dat de accutest 99 procent van de oorspronkelijke capaciteit laat zien. Car-Pass, de organisatie die de kilometerstand van auto’s registreert en certificeert, hoopt die informatie te kunnen aanbieden voor alle auto’s die tweedehands te koop worden aangeboden.

Lage-emissiezones

Maar is er ook veel vraag naar tweedehandse elektrische auto’s? Hervé Maillien beweert dat de particulieren die zijn showrooms bezoeken niet bang zijn voor het nieuwe autorijden, in tegenstelling tot wat recente onderzoeken uitwezen. “Of de klant weet wat elektrische auto’s zijn en dan is het gesprek snel gevoerd, of hij weet het niet en in dat geval nemen we een uur de tijd om het uit te leggen en hun behoeften beter te begrijpen.”

‘We hebben meer dan 5.000 tweedehandse elektrische auto’s verkocht en we hebben nog nooit een accu moeten vervangen’

Hervé Maillien, Evercar

Elders is de stemming minder optimistisch. Bij D’Ieteren, dat tweedehandsauto’s verkoopt onder het label My Way, heerst het gevoel dat er nog veel terughoudendheid moet worden overwonnen. Veel mensen moeten nog worden gerustgesteld over voertuigen waarmee ze niet vertrouwd zijn. Ze kunnen de onderhouds- en reparatiekosten op lange termijn moeilijk inschatten. De importeur van auto’s van de Volkswagen Groep verwacht veel elektrische auto’s tweedehands te kunnen verkopen, vooral bedrijfsauto’s aan het einde van leasecontracten met Volkswagen D’Ieteren Finance. “We denken dat het gemakkelijker wordt om die voertuigen te leasen”, zegt Bruno Waelbroeck, directeur verkoop en marketing bij VDFin. “We hebben ongeveer duizend elektrische auto’s tweedehands te koop, maar dat aantal zal groeien.” Bepaalde maatregelen worden ook steeds krachtiger, zoals de lage-emissiezones in Brussel, Antwerpen en Gent, die geleidelijk nieuwe categorieën brandstofauto’s uitsluiten.

25 procent goedkoper

De prijzen van nieuwe tweedehandsauto’s zijn de jongste tijd ook gedaald, doordat Tesla zijn Model 3 en Model Y goedkoper heeft gemaakt. Daarop zijn ook de prijzen voor tweedehandse Tesla’s aanzienlijk gezakt. Ook andere fabrikanten hebben hun prijzen verlaagd, met een vergelijkbaar effect. “Tweedehandse elektrische auto’s zijn goedkoper”, merkt Vincent Hancart van AutoScout24 op. “Maar dat geldt tot op zekere hoogte ook voor auto’s die op brandstof rijden.”

De website AutoScout24 Duitsland meldt dat de gemiddelde verkoopprijs van een elektrische auto in Duitsland in 2023 met een kwart is gedaald, van 42.600 naar 32.700 euro, vooral omdat meer compacte voertuigen worden aangeboden. In dezelfde periode daalde de gemiddelde prijs van benzineauto’s van 27.000 naar 25.500 euro.

Voorzichtig

​Feit blijft dat de prijs van een tweedehandse elektrische wagen nog altijd hoger is dan die van een brandstofauto van dezelfde leeftijd. Dat kan de mensen nog altijd doen aarzelen, vooral degenen die nog nooit met dit type voertuig hebben gereden. Het businessmodel voor elektrische auto’s is gebaseerd op een hogere aankoopprijs, die wordt gecompenseerd door lagere energie-, belasting en onderhoudskosten. Er zijn geen koppelingen, geen riemen, geen kleppen die vervangen of gerepareerd moeten worden, geen versnellingsbak, alleen een elektrische motor die geen onderhoud nodig heeft. Het is een nieuwe benadering die mainstream moet worden door ervaring, en bevestigd door mondreclame. z

Ook de leasemarkt verandert

Een tweedehands elektrische auto leasen heeft het voordeel dat de risico’s van de door­verkoopwaarde of de herstellingskosten beperkt zijn.
D’Ieteren zet in op die aanpak om aarzelende particuliere klanten te overtuigen. Het kijkt ook naar zelfstandigen en bedrijven die geïnteresseerd zijn in lagere maandelijkse betalingen.

Voor leasemaatschappijen is de elektrische auto interessant, omdat de kosten in principe lager zijn dan bij een auto die op brandstof rijdt, tenminste na een bepaalde leeftijd. “Bij een brandstofauto lopen de kosten na vier jaar sterk op. Er zijn bijvoorbeeld reparaties aan de koppeling of de riemen. Bij een elektrische auto is dat allemaal veel minder. De zorgen zijn vooral de software; het is meer een kwestie van tijd dan van geld. De motor is minder gevoelig voor storingen. Er is minder wrijving”, zegt Bruno Waelbroeck van VDFin.

Na vier jaar gebruik bedragen de reparatie- en onderhoudskosten van een brandstofauto gemiddeld 1.500 euro per jaar, “vergeleken met 600 tot 700 euro per jaar voor een elektrische auto”. Dat verandert het bedrijfsmodel van leasemaatschappijen. Over het algemeen verkopen ze een voertuig na vier of vijf jaar. Tegenwoordig zijn ze bereid een tweede cyclus te overwegen.

Partner Content