Frequentie IC-trein Brussel-Den Haag wordt in oktober verhoogd
(Belga) De IC-trein Brussel-Den Haag zal vanaf oktober tien keer per dag rijden in beide richtingen, tegenover de acht keer momenteel. In december wordt de frequentie normaal verhoogd naar twaalf en worden ook twee extra Thalys-treinen ingelegd. Dat is dinsdag gezegd in de commissie Infrastructuur en Milieu van de Tweede Kamer in Den Haag.
In de commissie werden NMBS-topman Marc Descheemaecker en NS-topman Bert Meerstadt, net als vertegenwoordigers van de spoorinfrastructuurbeheerders Infrabel en ProRail, gehoord over hun alternatieven voor het stopgezette Fyra-aanbod. Op termijn willen beide maatschappijen tot zestien IC-treinen Brussel-Den Haag – die rijden op het klassieke spoor – per dag komen. Een verlenging naar Amsterdam ligt moeilijker omwille van capaciteitsproblemen, aldus NS-topman Meerstadt. “In dat geval moeten anderen treinen sneuvelen”, luidde het. “We zijn bereid die puzzel te leggen, maar het gaat om het landsbelang: welke verbindingen zijn prioriteit? ” Meerstadt voegde nog toe dat de twee extra Thalys-treinen – op het hogesnelheidsspoor – die in december zullen worden ingelegd tussen Amsterdam en Brussel, mogelijk zullen doorrijden naar het Franse Lille. Om de zomerdrukte op te vangen, worden tijdens de zomermaanden (vanaf 1 juli) ook zes IC-verbindingen Antwerpen-Roosendaal ingelegd, naast de bestaande stoptrein tussen die plaatsen. “Uit het Fyra-verhaal hebben we geleerd dat een gezonde mix tussen hogesnelheidstreinen en klassieke treinen de ideale oplossing is voor de reizigers”, zei Descheemaecker. “Internationale reizigers naar steden als Londen en Parijs maken gebruik van de hogesnelheidsverbindingen, terwijl voor studenten en dergelijke de klassieke treinen meer aangewezen zijn.” (Belga)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier