FAN VAN DE KLANT

Vincent De Dobbeleer is strategy & marketing manager bij de energieleverancier Eneco. “Als je er niet in slaagt de waarden in het hele bedrijf te laten leven, dan kom je niet tot succes.”

De achtergrond van Vincent De Dobbeleer (35) is atypisch voor een marketeer. De burgerlijk ingenieur met specialisatie computerwetenschappen begon als IT-consultant bij het consultancybedrijf Altran. Hij kreeg de opdracht software te ontwikkelen voor de interactie van het energiebedrijf Nuon met de markt. “Bij Nuon kwam ik terecht in een start-upomgeving: een groeiend bedrijf met veel opportuniteiten.” Software ontwikkelen schonk De Dedobbeleer evenwel geen voldoening. “Ik merkte dat ik meer energie kreeg door dichter bij aan de klant gerelateerde diensten te werken en zo meer impact te hebben op wat het bedrijf betekent voor de klant.”

Nuon kende De Dobbeleers ambitie en bood hem aan op de klantendienst aan de slag te gaan. Hij zette er een callcenter en backofficeteams op en stroomlijnde de klantenketen. “Dat was nog niet echt marketing, maar het heeft wel mijn visie op marketing mee gevormd. Marketing en IT liggen tegenwoordig veel dichter bij elkaar dan vroeger”, zegt De Dobbeleer. Online laten de klanten en prospecten sporen na waarmee de marketeer aan de slag kan gaan. In zijn visie op marketing volstaan klassieke radio- en tv-campagnes niet meer om de kritische consument van vandaag tot klant te maken.

Authentiek verhaal

Bij Nuon was De Dobbeleer vooral actief in kwaliteitsbewaking en klantentevredenheid, eerst in de markt van consumentengoederen, daarna ook in de bedrijvenmarkt. Hij schopte het tot market development manager. In 2010 kwam het energiebedrijf Eneco bij hem aankloppen. De CEO, een oud-directeur van Nuon, zocht een strategy & marketing manager. De Dobbeleer moest de bedrijfsmarkttak winstgevend maken en de lancering op de particuliere markt in 2011 voorbereiden. “Dat waren twee grote uitdagingen”, zegt hij. Maar dat was niet de enige reden om naar Eneco over te stappen. “Een andere reden was het authentieke verhaal dat Eneco had en heeft. Eneco kiest duidelijk voor een duurzame visie en dat heeft voor mij meegespeeld.”

Voor De Dobbeleer is marketing niet een taak van één afdeling. “Marketing moet iets zijn van het hele bedrijf. Elke interactie van het bedrijf met een klant of een potentiële klant moet in lijn liggen met de waarden van Eneco.” Die waarden zijn ‘authenticiteit’, ‘duurzaam’,’samenen’ (een eigen werkwoord van Eneco) en ‘fan van de klant’ (in de zin van ‘wij zijn er voor de klant’). “Als je er niet in slaagt die waarden in het hele bedrijf te laten leven, dan kom je niet tot succes.”

AVP

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content