Exclusief voor iedereen
De Italiaanse groep La Forall is gespecialiseerd in herenkleding, met Pal Zileri als bekendste modelijn. Maar ‘For-all’ is niet echt wat zijn naam zegt. Want ook al vindt iedereen in de talrijke collecties ongetwijfeld wel iets naar zijn smaak en budget, de top van het gamma twee klassieke modelijnen is en blijft vrij exclusief. En weldra komt er een derde bij.
TEKST : SERGE VANMAERCKE
Alle modelijnen van La Forall feestkledij, H Generation, Pull verwijzen op een of andere manier naar het merk Pal Zileri, dat vervaardigd wordt in Quinto Vicentino, dichtbij het bergachtige Vicenza in Italië. Het is trouwens in deze contreien dat de bekende architect Palladio in de 16de eeuw zijn allermooiste villa’s neerplantte. De absolute top van La Forall wordt echter bepaald door White label en Sartoriale (Italiaans voor kleermaker). Tot in 1998, want begin volgend jaar komt er een derde exclusieve lijn bij : de Abito Privato. Deze collectie is samengesteld uit erg speciale stoffen en de patronen zijn volledig afgestemd op de maten van de klant. Maar laten we eerst enkele voorbeelden geven van de exclusieve, spitsvondige details van Sartoriale. Neem nu de revers. Daaronder zit een piepklein apparaatje dat ervoor zorgt dat een bloem mooi in het knoopsgat gedragen kan worden. Of de naden, die zijn allemaal dubbel gestikt. En dankzij een knoopje aan de opgslagen zoom van een broek kan alle stof makkelijk verwijderd worden. En dan de knopen, die zijn stuk voor stuk exclusief over heel de wereld…
In België telt Pal Zileri 42 verkooppunten. In verhouding met de bevolkingsgrootte van ons land, is dat erg veel. Meer nog : het betekent dat België het belangrijkste exportland van La Forall is. Met betrekking tot het aantal winkels klopt dat. Maar in omzet scoren we minder hoog ; België is goed voor 8 tot 10 % van het totale exportcijfer. Toen Pal Zileri in 1986 zijn eerste stappen in België waagde (een detailhandelaar in Temse) bedroeg de omzet 486.500 frank. Dik tien jaar later, in 1997 dus, verwacht men een omzet van 100 miljoen frank !
Tijdens die eerste Belgische jaren, raakte Pal Zileri voornamelijk bekend om zijn kleuren. Een reputatie die ook nu nog waargemaakt wordt. Op het scherm zie je herhaaldelijk journalisten en presentatoren gekleed in Pal Zileri : Marc Dupain van VTM bijvoorbeeld. Het merk zat ook de officiële vertegenwoordigers van de Antwerpse Diamond’s Award als gegoten, Nordin Jbari van Club Brugge draagt Pal Zileri en dat doen ook grote internationale sterren als Nick Nolte, Mike Tyson, Oliver Bierhoff, of de spelers van Real Madrid…
In België
kunnen de detailhandelaars altijd rekenen op een permanente stock van 1000 stuks, in de maten 46 tot 60 (maat 54 is de meest verkochte). Vanaf volgend jaar zal er dus een nieuwe lijn verschijnen, Abito Privato. Naar verluidt zou de leveringstermijn hiervan slechts 12 dagen bedragen, een record. Net zoals White Label en Sartoriale zijn de kledingstukken van Abito Privato niet thermisch aan elkaar geplakt. Als u op een dag eens noodgedwongen met uw kostuum door de regen moet, merkt u het verschil. En dat merkt u ook als u uw pak twee of drie keer naar de stomerij gebracht heeft.
Pal Zileri heeft in ons land nog geen eigen boetieks, maar tegen het jaar 2000 zijn wel een aantal franchisewinkels voorzien. In de collectie White Label liggen de prijzen van de kostuums tussen de 25.000 en 32.000 frank, jasjes kosten tussen de 16.000 en 21.000 frank, en voor een broek geef je 5000 à 7000 frank uit. De Sartoriale-collectie is duurder. Voor een kostuum bent u gemiddeld 45.000 frank kwijt, maar valt uw oog op een kasjmier pak, dan kan dat uiteraard meer tot 80.000 frank kosten.
De directeur van La Forall, Gianfranco Barizza, kent Brussel, Brugge en Oostende als de palm van zijn hand. Deze man, die bijna al zijn werknemers het zijn er 1300 met hun voornaam aanspreekt, heeft een erg sympathieke uitstraling en gedraagt zich allesbehalve stijfjes.
Dertig jaar
geleden riep hij, samen met vier partners, dit bedrijf tot leven. Vandaag leidt hij nog altijd de creatieve afdeling waar kleuren, vormen en modellen uitgeprobeerd worden. De werknemers van deze afdeling dat zijn er een tiental luisteren met veel bereidheid naar de aanbevelingen van G. Barizza. De kledingstukken van de Sartoriale-lijn vormen voor hem de perfecte harmonie tussen hoogtechnologie en handwerk. Dat handwerk wordt voornamelijk door vrouwen uitgevoerd. White Label gooit het over een andere boeg. “Dat label is de top van de textielindustrie. En die top verhoogt alsmaar. Omdat wij ook nu nog altijd beter worden.”
Gianfranco Barizza woont nu in een klein appartement (zo’n 100 m²) boven Corso Palladio, de mooie Pal Zileri-boetiek in Vicenza. Vroeger woonde hij groter, dat kun je wel zeggen. Want het grote Palazzo Zileri, tegenover zijn huidige woonplaats, is een enorm en prestigieus gebouw. De naam van dit Palazzo werd meteen de merknaam. En is nu dus wereldberoemd.
Aronne Miole, aministratore delegato van la Forall, heeft een meer klassieke pak en das verschijning. Met G. Barizza heeft hij, naast de herenkleding, alvast een tweede passie gemeen : het voetbal. (Tussen haakjes, Pal Zileri sponsort Vicenza Calcio en de Italiaanse nationale ploeg). En hij bezit, net zoals Barizza, 27 % van het bedrijfskapitaal. De financiële kant van La Forall berust onder zijn verantwoordelijkheid. Zijn ambitie : “alsmaar uitbreiden”. Momenteel zit het merk al in 70 landen. Maar de wereld is nog niet helemaal veroverd en daarvoor worden kosten noch moeite gespaard. Heel Zuid-Amerika wacht nog op Pal Zileri en China blikt uitnodigend. “Het kan best zijn dat we ons op de beurs aanbieden. Ja, om die uitbreiding te financieren. Maar op dit moment is daar absoluut nog geen sprake van.” Voor 1997 verwacht la Forall een omzetcijfer van 220 miljard lires (in 1996 was dat 207,8 miljard).
Het bedrijf
wil een total look uitdragen. Niet verwonderlijk dus dat er veel zorg besteed wordt aan accessoires en hemden. Sergio Pasqualotto de creaties van deze artistieke geest hangen in de ateliers en kantoren van het bedrijf is verantwoordelijk voor deze afdeling. Elk seizoen komt hij met 50 à 60 modellen voor de dag, in katoen, linnen of viscose.
Naast deze eigen collecties, werkt La Forall ook voor andere bekende namen. Zo wordt 80 % van de collectie van Yves Saint Laurent, bestemd voor het verre Oosten, bijvoorbeeld in Vicenza vervaardigd, alsook de collecties van Dormeuil Prestige.
En natuurlijk zijn er de concurrenten. Ten opzichte van hen heeft Pal Zileri het grote voordeel dat het merk al in 70 landen vertegenwoordigd is, zodat het dus ook makkelijker is om een nieuwe lijn te introduceren. Bovendien krijgt het merk meer en meer aanvragen voor joint ventures. Maar op dat gebied geeft Pal Zileri niet toe. Made in Italy voor eens en altijd is de leuze. Wat niet wil zeggen dat het bedrijf zijn knowhow niet aan lokale markten verkoopt. De productie, die blijft in Italie.
Het werk dat La Forall voor andere merken verricht, maakt 15 % van de omzet uit. Sinds het ontstaan van het bedrijf, zijn de cijfers op een enkele uitzondering na altijd maar in de hoogte gegaan. En leuk om te weten : La Forall bezit inmiddels ook een kleine luchvaartmaatschappij.
“Pal Zileri slaagt erin een goede prijs te handhaven binnen de markt van de herenkleding. En dat is voor een groot deel te danken aan het soepele productieproces”, zegt Lorenzo della Croce, exportmanager. “Wij werken in drie ploegen die elkaar tussen 6 u en 23 u afwisselen. En onze machines kunnen alle stoffen aan, van erg modieus tot de uiterst prestigieuze Super 150.” En de deskundigen zijn het erover eens : de kwaliteit is zeker zijn prijs waard.
Bovendien is het personeel in Quinto Vicentino erg gemotiveerd. De verklaring daarvoor zit in het personeelsbeleid. De werkomstandigheden zijn optimaal. Neem bijvoorbeeld de kinderkribbe in het bedrijf, waar vier vrouwen de hele dag in de weer zijn met de peuters. Of de financiële voordelen die La Forall biedt aan werknemers die een huis willen kopen. Of het restaurant waar iedereen van poetsvrouw tot directeur aan een grote tafel van dezelfde overheerlijke gerechten geniet. Natuurlijk is dit een politiek die de werknemers aan het bedrijf verbindt. Maar van liefdadigheid mag dan wel geen sprake zijn, het is een feit dat deze motivatiemaatregelen het leven van de werknemers vergemakkelijken.
Ook de infrastructuur
van het bedrijf staat in functie van optimale werkomstandigheden : airconditioning in de ateliers bijvoorbeeld. Het is een zomerse luxe die niet in alle confectieateliers geboden wordt. In de ateliers werken veel vrouwen. En hoewel ze allemaal een blauwe schort dragen, en voorovergebogen boven de Pfaff-naaimachines hangen, zien ze er bijzonder verzorgd en koket uit. Veel handwerk heeft plaats moeten ruimen voor grote robots (een Strobel kost makkelijk evenveel als een knappe Ferrari), en vooraleer de kledingstukken naar de strijkafdeling gaan, worden ze aan 25 kwaliteitscontroles onderworpen. Voor het echte handwerk moet je echter aankloppen bij de vrouwen in de buurt. Want het is thuis dat zij de allerlaatste hand leggen aan Pal Zileri. Traditioneel en onvervangbaar werk voeren ze uit. Helaas, wij hebben hen niet kunnen bezoeken. Maar we hebben wel het eindresultaat van hun fijne handen kunnen zien. En dat is pure kwaliteit.
Volgens Lorenzo della Croce eisen de klanten wereldwijd telt Pal Zileri er jaarlijks zo’n 200.000 alsmaar meer en betere kwaliteit. Zelfs jonge klanten. Vandaar dat het bedrijf nu al vijf jaar lang verkooptrainingen geeft. De verkopers krijgen gedetailleerde uitleg over het product, leren Pal Zileri tot in de puntjes kennen en spelen alzo de troeven van het merk zo goed mogelijk uit. De Belgische verkopers hebben tot nog toe geen verkooptraining gekregen. Wijst dat erop dat ze hun vak sowieso goed onder de knie hebben ?
Aan elk kostuum zit in elk geval een beknopt onderhoudsboekje vast. In vier talen wordt uitgelegd hoe je bijvoorbeeld het best vlekken kunt verwijderen, wat je moet doen bij een vetvlek, een wijnvlek, enzovoort. Juist ja. Hoogstaande kwaliteit, toegankelijke prijzen en praktische tips. Het is een formule die aanslaat. En lang mee gaat.
Pal Zileri in Belgie : (02) 640.00.64.
De lijn Sartoriale voor de winter 1997/98.
Het detail doet het. Knoop om de plooi uit de broek weg te nemen en alzo het stof te verwijderen.
De vrouw en de machine : een traditie.
Veelvuldige controles voor het ultieme strijken.
Het is thuis dat de naaisters de laatste hand leggen aan de pakken van Zileri.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier