De slimme kaartjesverkoper
Een jazzliefhebber kocht vroeger maandelijks een duur ticket in een cultuurhuis en is daar plots mee gestopt. Als je hem terugwint, zijn dat mooie extra inkomsten. Het loont dus om zoveel mogelijk informatie van bezoekers te verzamelen en die intelligent te gebruiken.
Cultuurhuizen en musea hebben de voorbije jaren steeds meer onlinetickets verkocht. Meestal moeten de gebruikers zich registreren en beschikken de cultuurhuizen niet alleen over hun e-mailadres, maar ook over extra informatie. Met die informatie kunnen ze inspelen op de individuele interesses van bezoekers en meer tickets verkopen. Dat is interessant in tijden van slinkende subsidies.
Om een doelgroep af te lijnen en andere patronen te ontdekken, is vaak geavanceerde gegevensanalyse nodig. Alex Seret bereidt in Leuven een dissertatie voor over manieren om de bezoekers in te delen en wat je met die informatie kunt doen. Hij gebruikt anonieme gegevens van Ticketmatic. Dat bedrijf is gespe-cialiseerd in de automatisering van ticketverkoop met overwegend klanten in de culturele sector, zoals de KVS in Brussel. Eerder deed Seret zijn masterproef met data van Het Depot in Leuven, een klant van Ticketmatic.
“De samenwerking was erg bevredigend en daarom hebben we een leerstoel ingericht”, zegt professor Bart Baesens. Het onderzoek van Seret wordt door Ticketmatic gesponsord. Het bedrijf hoopt de kosten terug te winnen door nieuwe toepassingen te ontwikkelen op basis van de onderzoeksresultaten. Maar het wetenschappelijk onderzoek is open, en de resultaten en de ontwikkelde analysetechnieken kunnen ook in andere domeinen worden toegepast.
‘Slapende’ fans
Het onderzoek van de gegevens gaat verder dan het geslacht, de leeftijd of de interesse van bezoekers te onderscheiden om hen gepersonaliseerde aanbiedingen te sturen via e-mail. Culturele instellingen kunnen ook ‘slapende’ fans in hun bestanden ontdekken. Mensen die vroeger veel tickets kochten en nu gestopt zijn. Als zij terugkomen, brengt dat extra geld in het laatje. Kunstencentrum Vooruit in Gent doet dit om na te gaan waarom bezoekers afhaken.
In Nederland is De Doelen in Rotterdam een klant van Ticketmatic en het probeert het motief van zijn bezoekers te achterhalen. “Sommigen komen om zich te ontspannen of om een verjaardag te vieren. Anderen komen vooral om zich cultureel te verdiepen”, zegt Mathijs Bouwman van De Doelen.
“Er worden nog veel mogelijkheden onbenut gelaten”, zegt Erik Lesire van Ticketmatic, dat in 2011 ongeveer 3 miljoen tickets verwerkte. “Cultuurhuizen beginnen hun beste klanten in kaart te brengen en onderzoeken wie potentieel heeft om een goede klant te worden. Die nood wordt ook dwingender, want ze moeten zelf meer inkomsten halen.”
STIJN FOCKEDEY
“Cultuurhuizen onderzoeken wie een goede klant kan worden. Die nood wordt dwingender, want ze moeten zelf meer inkomsten halen” Erik Lesire, Ticketmatic
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier